Han kallar sig teknikoptimist, men varnar för att introducera datorer och surfplattor i klassrummen utan tillräcklig kunskap om följderna. "Det betyder inte att skärmar är toxiska, men förmodligen används datorer på fel sätt i skolan i dag", säger professorn och hjärnforskaren Torkel Klingberg
PPR Syddjurs underviser lærerteam i forventningsbaseret klasseledelse. Metoden reducerer uro i klassen, uden at lærerne behøver at bruge krudt på at regulere elevernes adfærd.
I digitaliseringens tidevarv talas det allt oftare om robotisering - även i skolan. Men vilken funktion är det tänkt att robotarna ska fylla i klassrummen? (webb-radio)
På vilket sätt påverkar användningen av digitala lärplattformar undervisningen i klassrummen på gymnasiet? Vad händer med samspel och lärande när varje elev har sin egen dator och undervisningen flyttar till nya digitala rum? Det är några av de frågor forskare från Karlstads universitet ska söka svaren på i det nya projektet "Plattformspedagogik - en studie…
Skolan ska lyftas in i framtiden genom att lärare självkritiskt granskar sig själva med hjälp av eleverna, menar den nyzeeländska skolexperten Helen Timperley. Elevernas förslag kan vara helt i linje med vad forskningen vet är sund pedagogik, säger hon.
Embedded learning offers opportunities for authentic learning in realistic settings, writes Fred Ende, assistant director of curriculum and instructional services in New York. In this blog post, he shares three strategies to adopt embedded learning.
Teachers can take a step back, talk less and serve as facilitators to help students take more control of their own learning, according to Shannon McGrath, a K-8 instructional coach. In this blog post, McGrath shares strategies, including asking a student to time mini-lessons that are eight- to 10-minutes and using video in instruction.
To get young kids to thrive in school, we need to do more than teach them how to read and write - we need to teach them how to manage their emotions, says educator Olympia Della Flora. (webb-tv)
Too often, feedback is given at the end of a project or test. But what if students had more opportunities to receive feedback while they're doing the work so they can improve their learning? Author and blended learning expert Catlin Tucker makes her case for putting more assessment tools into students' hands.
Pedro de Bruyckere, utbildningsforskare och lärarutbildare från Gent, tar sig an den sjätte av de mest seglivade myterna om inlärning och undervisning – att om man bara tränar 10 000 timmar så är framgången given.