Forskning och utveckling kategorier
Forskning och utveckling inom kategori "Undervisning"
![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2023/06/utveckling-toppbild-1280x427.jpg)
Visar sida 103 av 126
Välj typ av innehåll inom kategori "Undervisning":
Forskning och utveckling kategorier
“Jobba på relationen”
Annica Månsson, lärare i matematik i årskurs 6 och bild årskurs 5-6 på Gullviksskolan i Malmö, svarar på “Skicka vidare”-frågorna från Lisa Elhor.
Forskning och utveckling kategorier
What is personalized learning?
Here's what you need to know about the realities of one of the biggest, most controversial trends in K-12 education, starting with the most difficult questions first.
Forskning och utveckling kategorier
Forskning och utveckling kategorier
Elever vill inte ha robotar som lärare
Elever kan tänka sig en människoliknande robot i skolan. Men inte för att sätta betyg, undervisa yngre elever eller ersätta lärarna. Dessutom är elever med tidigare erfarenhet av sådana robotar mer negativa än elever som inte träffat på några tidigare, enligt forskning från Göteborgs universitet.
Forskning och utveckling kategorier
Why teachers are so excited about the power of sketchnoting
Many teachers are using sketchnoting or "doodling for learning" in their classrooms as a way to make thinking visible. Many are finding the practice improves memory, engagement and comprehension.
Forskning och utveckling kategorier
3 hurdles to educators implementing technology tools
Teachers value technology tools to boost student engagement in the classroom, but they do not see evidence in technology enhancing the quality of student work, deepening student collaborations or students' skill development, according to a report from Project Tomorrow.
Forskning och utveckling kategorier
”Antiken bara toppen av ett isberg”
Skolverkets förslag om en ny kursplan har diskuterats sedan det blev känt att man ville ta bort undervisningen om antiken – vilket man nu backat från. Men problemen är större än så, enligt historieprofessorn Hans Albin Larsson.
Forskning och utveckling kategorier
Mer rörelse i skolan ger resultat
Genom satsningen Spring i benen kan skolorna inspirera varandra till pulshöjande aktiviter som bidrar till att eleverna mår bättre och orkar koncentrera sig. På Långbrodalsskolan i Älvsjö har rörelse blivit en naturlig del av skoldagen.
Forskning och utveckling kategorier
When teaching the Holocaust, heed these three recommendations
Guidance to help teach students about the Holocaust.
Forskning och utveckling kategorier
Teachers who promote creativity see educational results
Teachers who use creativity in the classroom may boost academic results among students, according to a report from Gallup. Data shows outcomes are even greater if teachers use technology in transformative ways.
Forskning och utveckling kategorier
Att möta det levda: Möjligheter och hinder för förståelse av levd religion i en studiebesöksorienterad religionskunskapsundervisning
Thérèse Halvarson Britton har undersökt elevers förståelse av religion och religiositet och hur religionskunskapsundervisning i samband med studiebesök kan bidra till en sådan förståelse.