Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Undervisning"

Visar sida 10 av 126

Välj typ av innehåll inom kategori "Undervisning":

Med värden i fokus. Om den didaktiska vad-frågan i pragmatiskt informerad undervisning i förskolan.

2023-12-18
Sedan undervisning fick en mer framträdande position i den svenska reviderade läroplanen för förskolan (Lpfö 18) har lärare i såväl förskola som förskollärarutbildning kämpat med att tolka konceptet. När 2011 års skollag trädde i kraft några år tidigare fick förskolans arbete med normer och värden en starkare ställning. Mot bakgrund av detta blir det intressant…

“Forskningen ska ingå i pedagogernas planerade undervisning”

2023-12-01
Förskolerektorn Angelica Stäring i Kungsbacka har haft praktiknära forskningsprojekt på två av sina förskolor – båda med fokus på undervisning i teknik. Projekten har lett till professionsutveckling för pedagogerna och utveckling av verksamheterna. Kommunens lektorer har haft en viktig roll i att inspirera och stötta pedagogerna att ta steget.
Forskning och utveckling kategorier

”Rektor måste vara aktiv i praktiknära forskningsprojekt”

2023-12-01
Bergsjöskolan i Göteborg har genomfört ett forskningsprojekt för att utveckla undervisningen för flerspråkiga elever, tillsammans med forskarna Catharina Schmidt och Lisa Molin och Center för skolutveckling. Just nu håller lärarna och rektor på att skriva en bok om arbetet. Eva Andersson Berglund, biträdande rektor på skolan, ser att lärarnas undervisning har utvecklats genom projektet.

Hur bör man förändra kursplaner i matematik - argument från den internationella forskningen

2023-11-30
I rapporten diskuteras kursplaner i matematik. Ett sätt att betrakta en kursplan är att se den som en deklaration om vad man vill att eleverna ska lära sig. Kursplanen är då en slags samhällelig norm för vilken matematik som är viktig och nödvändig att kunna. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Aktiva studenter gav bättre studieresultat – nu vinner Walkshop-modellen pedagogiskt pris

2023-11-30
Studenter som vandrar runt i klassrummet och skriver på väggarna – för att lära sig programmera. Lärare på Systemvetenskapliga programmet vid Örebro universitet har utvecklat en innovativ metod för att undervisa. En modell som också belönats med Svenska informationssystemakademins pedagogiska pris.
Forskning och utveckling kategorier

Så hjälper erkänd lärare i Japan elever att fokusera på viktigt matematiskt innehåll

2023-11-30
Det japanska sättet att undervisa matematik har fått stor uppmärksamhet. En studie som har följt en japansk lärare visar att läraren stimulerar eleverna till matematiskt tänkande genom att hjälpa dem att fokusera på lektionsmålet och använda sig av deras idéer i undervisningen.

Hon är forskaren som vill vända blad på NO-lektionerna

2023-11-28
 I Norrköpings skolor och förskolor har skönlitteratur börjat genomsyra undervisningen i naturvetenskap och teknik. ”Läsning främjar intresset för ämnena men även inlärningen”, säger Alma Jahic Pettersson, forskare på Linköpings universitet och den som står bakom initiativet.
191011126