Månutforskarna ”Regolit Rut” och ”The Beaver” tar Primaskolans elever Meja Edeholt, Alva Kvarnström, Thea Gripenrot och Saga Lindblom från årskurs 8 hela vägen till Sydkorea i oktober.
Svensk skola digitaliseras på bred front, men forskningsstödet för att det leder till generella förbättringar är klent. I den här rapporten går Gabriel Heller-Sahlgren igenom vad vi vet om de nya digitala hjälpmedlens betydelse för lärandet och hur förutsättningarna ser ut för att med teknikens hjälp effektivisera undervisningen och sänka kostnaderna i skolan.
Vårterminen 2018 valde Tingdammsskolan, med rektor Kerstin Sjöberg som initiativtagare, att gå med i Malmö stads satsning på NTA. Nedan kan du läsa om Kerstins tankar nu ett år senare och få ta del av hennes tankar kring satsningen.
Det är stora skillnader på teknikundervisningen i förskolan. Pernilla Sundqvist visar att förskolepersonal stundom missförstår innehållet i ämnet teknik.
Genom att kombinera programmering och konstruktion på tekniklektionen får Torslandaskolans elever träna på att hitta egna lösningar och våga göra fel. "Vi lär oss tillsammans", säger läraren Sophia Ericsson.
Att tjejer väljer bort mansdominerade utbildningar beror ofta på att de inte tror att de ska klara av det. Trots att de har högre betyg än killar. Killar tror att de klarar allt men väljer bort kvinnodominerade yrken för att de i högre grad lockas av hög status och lön, visar forskningen.
Vem bjuder du in för att lösa ett tekniskt problem tillsammans med dig? Kan det vara vårt fel att tjejer tappar intresset för teknik en bit upp i tonåren? Frågorna ställs av Ulrika Sultan, teknikpedagog.
Måndagen den 11 februari får skånska gymnasieungdomar leka partikelfysiker med forskarna i Lund. Eleverna får analysera riktiga data från forskningsanläggningen CERN och även prova på att jaga Higgspartiklar. Allt för att fira den internationella dagen Girls and Women in Science.
Fram till årskurs fem är flickor lika intresserade av teknik som pojkar. Därefter minskar flickornas teknikintresse drastiskt. Med boken ”Teknik – 10 lektioner i att förändra världen” vill forskaren Ulrika Sultan behålla tjejers teknikintresse och bredda bilden av teknik.
Eva Björkholm har i sin studie undersökt ett specifikt teknikkunnande på grundskolans lågstadium, samt hur detta kunnande ges möjlighet att utvecklas i uppgifter som eleverna arbetar med i teknikundervisningen.