Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Teknik"

Visar sida 4 av 10

Forskning och utveckling kategorier

Öva och pröva - Hur kan fritidspedagogik stärka teknikundervisningen?

2019-11-12
I de senaste styrdokumenten för fritidshem framgår att fritidshem ska bedriva undervisning samt att det finns ett kompletterande uppdrag där verksamheten ska planeras och genomföras så att eleverna tränar vissa förmågor. Men om undervisningen ska bidra till lärande måste fritidsläraren vara medveten om hur elever lär sig, besitta vissa ämneskunskaper samt bedriva en undervisning som ökar elevers förståelse, skriver Marie Karlsson och Fredrik Jeppsson.
Forskning och utveckling kategorier

The case for creativity in STEAM

2019-10-25
Creativity and a sense of design aren't just personal attributes - they are skills that can be consciously cultivated and used in other subject areas, including STEM and STEAM, writes Sylvia Martinez, a former aerospace engineer who also has designed video games. In this commentary, she writes that curricula often impose artificial divides between math…

Teachers are using Legos to get kids into STEM

2019-10-24
Many teachers use Legos in the classroom for hands-on STEM exercises, particularly as an enticement to get students who are less confident about their engineering aptitude to give it a try. Middle-school robotics teacher Ian Chow-Miller says he likes using Legos -- from the basic blocks to the higher-end robotics kits -- because his students…
Forskning och utveckling kategorier

Teknik i skolan – vad kan vi lära av forskningen?

2019-08-20
Svensk skola digitaliseras på bred front, men forskningsstödet för att det leder till generella förbättringar är klent. I den här rapporten går Gabriel Heller-Sahlgren igenom vad vi vet om de nya digitala hjälpmedlens betydelse för lärandet och hur förutsättningarna ser ut för att med teknikens hjälp effektivisera undervisningen och sänka kostnaderna i skolan.
134510