Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Teknik"

Visar sida 1 av 11

Välj typ av innehåll inom kategori "Teknik":

AI-supported idea-developing discourse to foster professional agency within teacher communities for STEAM lesson design in knowledge building environment

24 februari
This study employed design-based research, comprising two design cycles to empower teachers' agency when they are engaged in STEAM lesson design. Cycle-1 focused on the application of a principle of “sustained idea-developing discourse” (SIDD) in an online knowledge building environment to foster teachers' “professional agency within teacher communities” (PATC).
Forskning och utveckling kategorier

Den otekniska flickan är en myt

2024-09-03
Flickor i årskurs 3 är fulla av självförtroende och intresse för teknik. Ett par år senare har de tappat allt. I sin doktorsavhandling vid Linköpings universitet drar Ulrika Sultan slutsatsen att de satsningar som gjorts för att öka tjejers teknikintresse är en del av problemet – inte lösningen.
Forskning och utveckling kategorier

Fördomar stoppar tjejers teknikintresse: ”Stereotyper”

2023-11-08
Forskning från Lunds universitet visar att fördomar om att män är bättre än kvinnor på teknik lever vidare. ”Vi måste visa fler kvinnliga förebilder inom ingenjörsbranschen”, säger Lisa Hällbrinck som arbetar med den ideella organisationen Pepp. Det rör sig om än fler stereotyper som hämmar tjejer från teknikämnena.
1 2 11