Brevvännerna är en ideell förening där brev används som en länk mellan skolan och samhället utanför. Grundidén är att eleverna ska känna att undervisningen är relevant.
Normkritisk vägledning innebär bland annat att hjälpa elever att undvika stereotypa val, men hur? Här får du några snabba tips oavsett om du är lärare eller studie- och yrkesvägledare.
Om chefer kan lära sig att tillgodose unga vuxnas behov så sitter de på en nyckel till att bidra till positiv psykisk hälsa, säger Sven Svensson, forskare inom arbetshälsa vid Högskolan i Gävle.
Fem inspirationsexempel från olika verksamheter som visar hur en varierad vägledning kan bredda elevernas kunskaper om sig själva och om yrkes- och utbildningsalternativ. (pdf)
Erik Rosenqvist visar i sin forskning att elever som befinner sig i mitten av betygsskalan påverkas mer av sina klasskamraters utbildningsval jämfört med hög-, respektive lågpresterande elever.
Hur kan du som lärare arbeta med SYV i alla ämnen? På Frillesåsskolan i Kungsbacka arbetar lärarna utifrån SYV-modellen "Modell på två ben". Lärlabbet förklarar vad detta innebär och vilka möjligheter det ger eleverna. Genom att få in SYV i undervisningen kan ämneskunskaper tränas mer och ge bättre insikt i vad det finns för yrkesval…
Studiehandledningen på modersmålet är ett viktigt stöd för att nyanlända elever ska klara skolan. "En svag punkt är samarbetet mellan läraren och handledaren", säger Karin Sheikhi som skrivit en bok om hur studiehandledningen kan utvecklas.
Stödmaterialet ingår i Skolverkets arbete för att stärka studie- och yrkesvägledningen i skolan. Det vänder sig i första hand till dig som är lärare på gymnasieskolans och gymnasiesärskolans utbildningar men även till huvudmän, rektorer, studie- och yrkesvägledare och annan personal i skolan. (pdf)
Skolan behöver stärka och kombinera det pedagogiska och psykosociala stödet till elever med ADHD och Aspergers syndrom, för att underlätta övergången till vidare studier eller arbete. Det menar forskaren Vedrana Bolic Baric.
Vägledande samtal med individer i migration framstår som mer oförutsägbara och komplexa än med vägledningssökande som har svensk skolbakgrund. Det visar Åsa Sundelin i sin avhandling om vilka förutsättningar för att forma framtiden som människor i migration erbjuds i studie- och yrkesvägledande samtal.