Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Svenska"

Visar sida 8 av 36

Forskning och utveckling kategorier

Trends in Swedish and English Reading Comprehension Ability among Swedish Adolescents: A Study of SweSAT Data 2012–2018

2022-03-18
The aim of the study is to investigate trends in academic L1 Swedish and L2 English reading comprehension ability among Swedish adolescents, with a specific focus on 18- to 20-year-olds in the period 2012–2018. The results show two highly significant but opposite trends, with a substantial decrease in academic Swedish reading comprehension and an equally…

”Jag vet att man inte kan förändra världen, men man kan ha ambitioner” – sociala hållbarhetsperspektiv på ett musik- och poesiprojekt

2022-01-11
Katharina Dahlbäck och Catarina Schmidt har undersökt möjligheter och hinder för konstnärliga samverkansprojekt i skolan samt relationen mellan rumslig, social och didaktisk inkludering och betydelsen av dessa ur ett hållbarhetsperspektiv.

Svenskundervisning i språkligt heterogena klasser – lärares uppfattningar om språk och social hållbarhet

2022-01-11
Att anpassa undervisningen och samtidigt inkludera alla i klassrumsarbetet, innebär en utmaning för lärarna och ställer frågan på sin spets om hur arbete med social hållbarhet kan främjas.
178936