Det är viktigt att identifiera lässvårigheter hos tvåspråkiga elever, annars riskerar de att inte få rätt hjälp, visar Baran Johansson i sin avhandling.
Erika Sturk har bland annat undersökt vilka föreställningar om skrivande, här kallade som kan identifieras i lärarnas undervisning i skolans olika ämnen.
Elever som har problem med avkodning i årskurs tre har kvar problemen i årskurs nio. "Mina forskningsresultat är ytterligare ett bevis på att vi måste sätta in fler insatser i ett tidigare skede," säger Birgitta Herkner som i vintras disputerade vid Stockholms universitet.
Med en ny flyktingvåg uppstår på nytt frågan: Hur hjälper vi de nyanlända barnen att inte halka efter i skolan? Genom att låta eleverna växla mellan svenska och modersmålet i alla ämnen, visar ny forskning.
Karin Herlitz, lärare i svenska och engelska på Nacka gymnasium, lägger tid på att introducera en bok och skapa intresse för den innan klassen ens vet vad den ska läsa.
Traditionell undervisning i skolan utgår ofta från att nyanlända elever ska lära sig svenska först för att sedan ta sig an övriga ämnen. Men barn och unga som får fortsätta använda alla sina språk i skolan klarar kunskapskraven bättre – i alla ämnen. Det visar ny forskning.
Svenska ungdomar har blivit bättre på läsförståelse i akademisk engelska, men minsta läsförståelsen av akademisk svenska, enligt ett pressmeddelande från Göteborgs universitet (webb-radio).
I februari 2022 genomförde årskurs sex på Nanny Palmkvistskolan för första gången nationella prov i Svenska och Svenska som andraspråk digitalt i provtjänsten Trelson Assessment. Pedagogerna Fatbardha Trstena och Max Nilsson svarar på frågor om sina lärdomar efter första tillfället. De är eniga om att fördelarna med den nya formen är många.
Svenska ungdomar har blivit bättre på läsförståelse i akademisk engelska. Samtidigt har de blivit sämre på läsförståelse i akademisk svenska. Det visar en studie som har analyserat resultat från Högskoleprovet.
Svenska ungdomar har blivit bättre på att förstå skriven akademisk engelska. Samtidigt har de blivit sämre på att förstå akademisk svenska, visar en studie gjord vid Göteborgs universitet.