Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Svenska"

Visar sida 16 av 35

ÅK 7-9 Svenska/Svenska som andraspråk: Porträttbild och upphovsrätt

2019-05-08
Detta är en lektion som handlar om att få elever att fundera över frågor som: Vem äger bilden? Får jag lägga ut bilder hur som helst? Det brukar bli intressanta diskussioner om etiska aspekter och juridiska aspekter och hur dessa inte alltid går hand i hand, skriver läraren Jenny Edvardsson.

Åk 4-6: Svenska/Svenska som andraspråk – Analysverktyg för litteratur (heartmaps)

2019-04-24
Läraren Nina Ådahls elever högläste ”Tsatsiki och olivkriget” av Moni Nilsson, och klassen enades om att eleverna skulle redovisa boken i hjärtform. Med utgångspunkt från Georgia Heards modell om heartmaps fick eleverna parvis sammanfatta vad boken handlade om med fokus på bokens karaktärer och deras relationer.

Åk 4-6: Svenska/Svenska som andraspråk – Personligt med Heartmaps

2019-04-24
Läraren Nina Ådahl i Stenungsund använder Heartmaps på många olika sätt i undervisningen. "Jag blev både glatt överraskad och ledsen då jag provade metoden första gången på två klasser i år 6 som jag hade haft i tre år. Jag fick reda på mer om dessa drygt 40 elever på två lektioner än jag hade…

Med fokus på pedagogisk segregation

2019-04-23
Åse Hansson, verksam vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik, har antagits som docent i ämnesdidaktik vid Göteborgs universitet. Sedan 2017 är hon projektledare för Vetenskapsrådets projektet "Betydelsen av lärarkompetens för elevers skolprestationer: Effektiv och rättvis undervisning i svenska och matematik".

Avhandling om skrivdidaktik utsedd till Skolportens favorit

2019-04-05
Lärarutbildningen synliggör inte vad skrivdidaktik är. Det menar forskaren Helen Winzell, som arbetat som gymnasielärare i svenska i många år och nyligen disputerade i ämnet skrivdidaktisk kunskap. Nu har hennes avhandling valts till favorit av Skolportens lärarpanel.
115161735