Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Språkutveckling"

Visar sida 6 av 12

Välj typ av innehåll inom kategori "Språkutveckling":

Forskning och utveckling kategorier

Conditions for Children’s Language and Literacy Learning in Swedish Preschools: Exploring Quality Variations with ECERS-3

2022-11-07
This article aims to explore the conditions for children’s language and literacy learning in 153 Swedish preschools with children one to five years. Significant differences were found in the quality of the 153 preschools as a whole and the five subscales in ECERS-3, giving children unequal conditions for learning and development in the studied areas.
Forskning och utveckling kategorier

Stora skillnader i förskolors arbete med språk och läsning

2022-11-01
Det finns stora skillnader i kvalitet mellan olika förskolors undervisning i språk, skrivning och läsning. Generellt sett är kvaliteten låg, men det finns också förskolor med hög kvalitet där förskollärarna är oerhört kompetenta och använder språk och läsning på ett medvetet sätt i undervisning. Det visar en studie från Göteborgs universitet som omfattar 153 förskolor.
Forskning och utveckling kategorier

Praktiska verktyg som lotsar eleverna i språket

2022-10-05
I språkutvecklande undervisning är det viktigt att det inte bara är de ämnesspecifika begreppen som förklaras och reds ut, utan även mer vardagliga ord. Inte minst sådana med flera betydelser. Det är en av lärdomarna SO- och NO-lärarna på Söderkullaskolan tar med sig från bokcirkeln där de tillsammans fördjupade sig i språkutvecklande arbetssätt.

Forskarintervju: Flera kompetenser behövs för att kartlägga tvåspråkiga elevers språkfärdigheter

2022-09-07
I sin avhandling har May-Britt Monsrud undersökt tvåspråkiga elevers språkfärdigheter med test på både deras första- och andraspråk. Hon konstaterar att den som kartlägger behöver ha kompetens inom tvåspråkighetsutveckling, kartläggning och specialpedagogik.
Forskning och utveckling kategorier

Satsning på barnens språk och kunskapsutveckling i Vivalla förskolor

2022-08-26
I det mångkulturella bostadsområdet Vivalla är det språk- och kunskapsutvecklande arbetet i förskolan av största vikt. De åtta förskolorna i Vivalla jobbar därför systematiskt med moduler kring boken Mångfaldens förskola – Flerspråkighet, omsorg och undervisning och har redan sett flera positiva effekter av arbetet.
156712