Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Språkutveckling"

Visar sida 4 av 10

Välj typ av innehåll inom kategori "Språkutveckling":

Stötta eller inte? Det är frågan i ett nytt forskningsprojekt kring språkutveckling i förskolan

2022-11-22
Räcker det att barn befinner sig i en stimulerande miljö där man pratar och läser, eller kan ett än mer strukturerat stöd i förskolan ge bättre effekt på språkutvecklingen? Det hoppas forskningsledaren Peter Andersson Lilja få svar på i forskningsprojektet som nu startar på Högskolan i Borås.
Forskning och utveckling kategorier

Conditions for Children’s Language and Literacy Learning in Swedish Preschools: Exploring Quality Variations with ECERS-3

2022-11-07
This article aims to explore the conditions for children’s language and literacy learning in 153 Swedish preschools with children one to five years. Significant differences were found in the quality of the 153 preschools as a whole and the five subscales in ECERS-3, giving children unequal conditions for learning and development in the studied areas.
Forskning och utveckling kategorier

Stora skillnader i förskolors arbete med språk och läsning

2022-11-01
Det finns stora skillnader i kvalitet mellan olika förskolors undervisning i språk, skrivning och läsning. Generellt sett är kvaliteten låg, men det finns också förskolor med hög kvalitet där förskollärarna är oerhört kompetenta och använder språk och läsning på ett medvetet sätt i undervisning. Det visar en studie från Göteborgs universitet som omfattar 153 förskolor.
Forskning och utveckling kategorier

Praktiska verktyg som lotsar eleverna i språket

2022-10-05
I språkutvecklande undervisning är det viktigt att det inte bara är de ämnesspecifika begreppen som förklaras och reds ut, utan även mer vardagliga ord. Inte minst sådana med flera betydelser. Det är en av lärdomarna SO- och NO-lärarna på Söderkullaskolan tar med sig från bokcirkeln där de tillsammans fördjupade sig i språkutvecklande arbetssätt.
134510