I en ny studie undersökts det norska instrumentet Tidig Registrering av Språkutveckling, TRAS, utvecklat för att bedöma språkkunskaper hos barn i förskoleålder.
Ju mer ”språktung” skolan har blivit, desto större problem får elever med språkstörning – även i det sociala samspelet. Det är lätt att tolka svårigheterna som dyslexi eller lägre intelligens, men det här något annat. Och väldigt vanligt.
Bilder, symboler och tecken kan vara ett bra stöd för elever med språkstörning. Vi tipsar om vilka alternativ som finns och vad som skiljer dem åt. (webb-tv)
Pysparagrafen, eller den så kallade undantagsbestämmelsen, kan utnyttjas när elever med språkstörning ska betygsättas. Vi förklarar vad som gäller och hur pysparagrafen bäst används. (webb-tv)
Bilder, symboler och tecken kan vara ett bra stöd för elever med språkstörning. Vi tipsar om vilka alternativ som finns och vad som skiljer dem åt. (webb-tv)
Hur vet man att en elev har en språkstörning och inte bara är lite sen med språket? Ett tecken är om eleven har uttalssvårigheter, att eleven tappar ljud eller har svårt att hålla en röd tråd i en berättelse, säger skollogopeden Julia Andersson. Gör en kartläggning, säger Maria Wetterdal, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. (webb-tv)
Språkstörning är vanligare än adhd, i genomsnitt har två elever i varje klass en språkstörning. Men vad är språkstörning? Språkstörning innebär att ha svårt att uttrycka sig eller svårt att lära in talspråk och skriftspråk, säger Marika Habbe, logoped på Specialpedagogiska skolmyndigheten. För Esra som har en generell språkstörning fick en lärare en avgörande betydelse.…
Hur ska eleverna på högstadiet få det stöd de behöver? Och hur ska man sätta betyg? Läraren Veronica Rogsberg har delmål för varje lektion och bryter ner stora uppgifter i flera mindre. Johanna Benfatto, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten, uppmanar att bedöma eleverna kontinuerligt för att hitta belägg för elevernas kunskaper. Arbeta formativt, säger hon. (webb-tv)
Steget mellan lågstadiet och mellanstadiet är särskilt stort för elever med språkstörning, säger säger Annelie Westlund, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. Arbeta extra mycket med elevernas ordförråd. Förklarar noga och repetera. Använd bildstöd, presentera inte för mycket text på en gång och var tydlig, säger läraren Emelie Rautio. (webb-tv)