Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Språkintroduktion"

Visar sida 1 av 2

Välj typ av innehåll inom kategori "Språkintroduktion":

Ämnesundervisning hjälper nyanlända att utveckla både språk och ämneskunskaper

Igår 13:41
Hur läser och skriver nyanlända ungdomar i historieämnet? Det har Karin Rehman forskat om. "Ett viktigt resultat är att eleverna använder samma språkliga resurser, från ord till satser, som de har mött i lärarens texter."

Lärarpanelens favorit: Nyanländas tillträde till språket begränsas

2023-05-16
Nyanlända får inte tillträde till sammanhang där de kan utveckla sina kunskaper i svenska, något som är ett större hinder för dem än bristande språkkunskaper. Det visar Andreas Nuottaniemis avhandling, som nu har valts till Lärarpanelens favorit.

Inte för räddhågsna. Undervisning i grundläggande litteracitet och svenska som andraspråk på gymnasieskolans språkintroduktion

2021-08-31
Hur erbjuds elever på gymnasieskolan språkintroduktion tillgång till de litteracitetspraktiker och förhållningssätt som krävs för aktivt och självständigt deltagande i skolan och samhället? Det är en av frågorna som Anna Winlund undersöker i sin avhandling.

Skola hemma - experterna : 30 mars: Språkintroduktion på distans

2020-03-30
En grupp gymnasieelever som har extra stort behov av stöd i distansundervisningen är de som läser svenska som andraspråk. Mikael Olofsson vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk och lärare på språkintroduktionsprogrammet, berättar om hur de jobbat de senaste veckorna.
1 2