Den bokslukande flickan både hyllas och kritiseras. Det konstaterar Sara Andersson som i sin forskning undersökt bilden av den läsande flickan genom 1900-talet.
I gymnasiets poesiundervisning lägger lärare mycket krut på att hitta dikter som har personlig relevans för varje elev. Ett brett utbud av dikter är därför centralt i undervisningen, visar Anna Sigvardsson.
Elever i sameskolan har en positiv syn på samiska. Men att undervisa i samiska ställer höga krav på lärarna, då det saknas såväl läromedel som bedömningsunderlag, visar Kristina Belancic i sin avhandling.
För drygt tio år sedan skulle alla barn som gick i förskola kommunicera på svenska. Vårdnadshavare och personal arbetade enbart med svenska som modersmål. I projekt Språkskatten valde man att vända på situationen, både bildligt och bokstavligt.
Vilka faktorer är det som möjliggör eller hindrar samisk språkanvändning i sameskolan? Det är en frågeställning som utreds i en ny avhandling av Kristina Belancic vid Umeå universitet.
Buket Öztekins forskning visar att tvåspråkiga barn som har ett mindre ordförråd i svenska än turkiska kan få ett jämförbart ordförråd i båda språken på bara något år. Men det krävs arbete och att barnen kontinuerligt utsätts för svenska.
Integrating audio recording into lessons for early language learners has improved outcomes for students in three key ways, writes Becca Masse, a kindergarten teacher in Auburn, Maine. In this blog post, she shares how the recordings have helped honor the diversity of students' backgrounds, encourage peer-to-peer learning and accelerate vocabulary learning.