Det formella utbildningssystemet har möjlighet att bidra i större utsträckning till sydsamiskans livskraft. Det visar en ny avhandling i språkdidaktik av David Kroik vid Umeå universitet.
Det formella utbildningssystemet har möjlighet att bidra i större utsträckning till sydsamiskans livskraft. Det visar en ny avhandling i språkdidaktik av David Kroik vid Umeå universitet.
David Kroik har undersökt hur samiska rum för språkanvändning kan bildas och hur förutsättningar för samisk språkrevitalisering kan skapas i formella utbildningssammanhang.
The aim of this study was to examine what kind of school performance and behaviour profiles could be identified among students in the final grade of basic education in the Swedish speaking parts of Finland (N = 1149, grade 9), how these differed in temperament and how temperament could explain profile differences in first language (L1, Swedish) grades, behaviour grades, and results from standardised reading tests.
Digital teknik kan ge nyanlända elever möjlighet att vara aktiva deltagare redan från dag ett i den svenska skolan, men det krävs en vilja från lärare att använda tekniken på det här sättet. Det säger Anna Irma von Knorring som forskat i ämnet.
Svenska barn och ungdomar läser allt mindre. Svenskläraren Fredrik Sandström på Gäddgårdsskolan i Arboga brinner för att öka läsintresset hos eleverna.
Uppgiften att lära sig svenska försvåras av en mängd faktorer. Inte minst gör klyftor i det svenska samhället det svårt för nyanlända att överhuvudtaget hitta personer att prata svenska med, visar en ny avhandling.
Att hitta en plats i vardagen för att få lära sig sydsamiska som en del av sitt arbete visade sig vara centralt för tre förskollärare som intervjuas i en ny studie av David Kroik, doktorand vid Institutionen för språkstudier, Umeå universitet.
Hur språk används och värderas i och utanför skolan påverkar hur ungdomar ser på sig själva, sin plats i samhället och hur väl de lyckas i skolan. Det visar en ny avhandling från Göteborgs universitet, som har kartlagt språkanvändningen bland ungdomar i förortsområden i Stockholm, Göteborg och Malmö.
AIM methods are inspired by research on dynamic usage theory, which considers languages to be a collection of words shaped first and foremost by socialisation. Language learning happens through repeated exposure via creative activities and real-life tasks, rather than grammar rules and vocabulary lists.