Göteborgs universitet har antagit Linda Bradley som docent i pedagogik. Hennes forskningsintresse är nätbaserat och interaktivt, digitalt och mobilt, språklärande. Det har främst gällt inom högre utbildning men under senare år även nyanländas lärande av andraspråk.
Som ett led i Johannesskolans språkutvecklande arbete har författaren Anja Gatu besökt skolan under hösten. Förutom att hon har haft workshops och författarsamtal med hela lågstadiet menar också läraren Mariann Mattsson att det är viktigt att få in andra vuxna inom skolans väggar som inspiration för eleverna: "Det är ofta såna här möten man kommer ihåg…
För vuxna räcker det inte att enbart vara på plats i ett land för att lära sig de vardagliga uttryck som modersmålstalarna av språket använder. Det krävs också ett aktivt engagemang för att utveckla språkkunskaperna. Det visar en ny avhandling i franska vid Stockholms universitet.
Flerspråkighet värderas inte inom högre utbildning, i stället finns en idé om att det räcker med engelska. Susanne Strömberg Jämsvis forskning visar också att nationella minoritetsspråk och stora invandrarspråk inte finns med i någon språkpolicy för högre utbildning.
Transspråkande betyder att elever får undervisning både på svenska och på sitt modersmål under samma lektion. Och detta har gett goda resultat på Grönkullaskolan i Alvesta, där få elever har svenska som modersmål.
Fler elever än någonsin läser ett främmande språk utöver engelska i grundskolan. Men språkstudierna är ojämlikt fördelade efter kön och social klass och dessutom finns regionala skillnader. Det visar en ny avhandling i utbildningssociologi från Uppsala universitet. Den övre medelklassens studiestarka döttrar är de som i störst utsträckning väljer att läsa språk.
I projektet Språkstegen samarbetar barnhälsovården och biblioteken i Blekinge och Kronoberg för att föräldrar ska läsa mer för sina barn i tidig ålder. Inför nästa år tilldelas Språkstegen 1,3 miljoner kronor för att främja språkutvecklingen hos barn med särskilda behov och kompetenser.
Alla övningar lämpar sig att arbeta med inom svenskämnet. Flera av dem passar också bra till ämnesintegrerade arbetspass. Många av övningarna kan genomföras under en lektion på 60 minuter.
På Idrottsgymnasiet är de inne på fjärde året med fokus på ett språkutvecklande arbetssätt – men förstelärarna Kajsa Månsson och Åsa Falk ser inget slut på det kollegiala lärandet. "Man måste våga hålla i det långsiktigt, vi blir aldrig riktigt färdiga", säger Åsa Falk.