Integrating audio recording into lessons for early language learners has improved outcomes for students in three key ways, writes Becca Masse, a kindergarten teacher in Auburn, Maine. In this blog post, she shares how the recordings have helped honor the diversity of students' backgrounds, encourage peer-to-peer learning and accelerate vocabulary learning.
På jakt efter filmade genomgångar till svenskämnet? Jenny Edvardsson, gymnasielärare i Kristianstad, har samlat material på sin blogg, bland annat under rubrikerna litteraturhistoria, hålla tal, att skriva novell och referatteknik.
För att tidigt upptäcka språk- och kommunikationsstörningar screenas barn inom barnhälsovården vid 2,5 eller 3 års ålder. En ny studie vid Akademiska sjukhuset/Uppsala universitet visar att 3-års-screeningen med fördel kan tidigareläggas.
En författare hjälpte forskare och doktorander vid institutionen för idé- och lärdomshistoria i Uppsala att utveckla sitt språk. Det resulterade inte bara i bättre texter – utan även i fler beviljade ansökningar. 2019 blev institutionens bästa år någonsin vad gäller forskningsbidrag.
A new study tested first-time computer code learners to see what skills predicted their success. They found that language abilities were more important than mathematical acumen.
Muntligt berättande väcker elevernas lust till språket och blir en ingång till böckernas värld. När elever får bearbeta och återberätta sagor underlättar det också deras textskrivande. Det säger Ola Henricsson, lärare och doktorand vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs Universitet.
På universitet och högskolor läggs inte mycket tid på att undervisa om skrivande, vilket gör att uppsatskursen kanske är svårare för de studenter som inte är lika framgångsrika i sina studier. Det konstaterar Sofia Hort som forskat om studenters skrivande.
Hur ger vi alla elever likvärdig digital kompetens och tillgång till digitala verktyg som främjar språkutveckling? Den frågan ställde sig Center för Språkintroduktion på Lindholmen och utvecklade ett eget självskattningsformulär för att få syn på vilka behov av fortbildning som fanns med målet att öka undervisningens kvalitet i alla klassrum.