Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 96 av 247

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Bristande stöd till barn med blindhet

2018-10-01
Barn med blindhet får sällan det stöd de behöver i skolan. Likafullt förväntas eleverna hänga med i samma kursplan som sina seende klasskamrater. Kim de Verdier har forskat om en liten elevgrupp med komplexa behov av anpassat stöd.
Forskning och utveckling kategorier

Vad krävs för att fler elever ska klara kunskapskraven?

2018-10-01
Ny statistik från Skolverket visar att antalet elever som går ut grundskolan med godkända betyg ökade i år jämfört med året innan. En viktig del för att få resultaten att fortsätta i rätt riktning är att skolan tidigt upptäcker var det krävs extra stödinsatser. Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten har ett nytt uppdrag som handlar om…

Participation in and outside school: Self-ratings by Swedish adolescents with and without impairments and long-term health conditions

2018-09-26
Frida Lygnegårds forskning visar att vardagsfungerande för unga med utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar påverkas av samma faktorer som andra ungdomar men att effekten av funktionsnedsättningen blir mer framträdande i skolan.

Mer bullar än mat i hem- och konsumentkunskap i särskolan

2018-09-25
Hem- och konsumentundervisningen i särskolan handlar mest om bak av bullar och betydligt mindre om enklare matlagning som hade gynnat elevgruppen. Albina Granberg finner dels strukturella orsaker till att bullbak går före mat men också att lärarna tycker synd om eleverna.
1959697247