Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 91 av 250

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Tonåringar med dubbla beteendeproblem behöver anpassade insatser

2019-01-09
Ny forskning visar att det är viktigt att förstå de bakomliggande faktorerna för att kunna behandla barnen på rätt sätt. En tonåring som har antisociala problem måste få hjälp med det emotionella före det kognitiva, medan det omvända gäller för någon som har utagerande beteendeproblem.
Forskning och utveckling kategorier

Liv med autism - teckenspråkstolkat : Tvillingarna Lundholm

2018-12-17
Nils fick epilepsi och autism redan i tidig ålder. Tillkommande fysiska sjukdomar har gjort att han fått svårt att utvecklas och lära sig saker. Hans tvillingbror Axel däremot går frisk genom livet, men står hela tiden sin bror nära. Nu har bröderna blivit nitton år gamla. Nils går på gymnasiesärskola, han behöver hjälp med allt…
Forskning och utveckling kategorier

Fanny lär barn med hörselnedsättning att simma

2018-12-10
Barn som är döva eller har hörselnedsättning, deras syskon samt barn till föräldrar som är döva eller har hörselnedsättning, får nu möjlighet att gå i teckenspråkig simskola i Umeå. Specialpedagogiska skolmyndigheten har träffat Fanny Lindblom, tidigare elev på Kristinaskolan, som är en av Simlabbets teckenspråkiga simtränare.

Mora kommuns arbete med tillgänglig utbildning gav viktiga lärdomar

2018-12-06
Mora kommun ville öka tillgängligheten i förskolan och skolan och tog initiativ till ett samarbete mellan Högskolan Dalarna och Specialpedagogiska skolmyndigheten. Samarbetet handlade om att följa Mora kommuns arbete med vårt värderingsverktyg för tillgänglig utbildning och har nu resulterat i en rapport.

Lärare från skolutvecklingsprojekt har hög kompetens om särskild begåvning

2018-12-05
Elisabeth Mellroth belyser lärarnas perspektiv på att inkludera särskilt begåvade elever i undervisningen. När lärare får chansen att ta del av kunskap och diskutera teorier kring särskild begåvning visar de att de har kompetens att både upptäcka, stödja och bedriva undervisning som inkluderar samtliga elever, konstaterar hon.
1909192250