Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 90 av 250

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Forskning och utveckling kategorier

Rörelseträning för dyslexi?

2019-01-22
Anna Eva Hallin skriver om den forskning som finns kring rörelseträning för barn med dyslexi. Hon konstaterar att forskningen är av sämre kvalitet och att trots att rörelse i allmänhet är bra för kognitiv förmåga så finns det inget som visar på att det har en specifik effekt på läs- och skrivsvårigheter/dyslexi.

Autistic children’s language skills stay stable relative to peers

2019-01-17
A study that followed the language development of more than 6,000 children over 15 years has found that language skills tend to fall within a rank order, similar to height measurements, where toddlers in the top percentiles tend to remain there as teens. All children - even those with disabilities - acquired language skills at…
Forskning och utveckling kategorier

Rörelse för alla i skolan ger ökad delaktighet

2019-01-16
Hur kan vi arbeta med att göra våra elever delaktiga och öka deras måluppfyllelse? Den frågan funderade Janne Westin, idrottslärare och Eva Ljungberg, lärare i svenska och engelska på Östra skolan i Hudiksvall mycket på. Tillsammans med kollegan Sara Fors som arbetar som specialpedagog på skolan tog de kontakt med Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM).
1899091250