Anna Eva Hallin skriver om den forskning som finns kring rörelseträning för barn med dyslexi. Hon konstaterar att forskningen är av sämre kvalitet och att trots att rörelse i allmänhet är bra för kognitiv förmåga så finns det inget som visar på att det har en specifik effekt på läs- och skrivsvårigheter/dyslexi.
Förskolepersonal kan utgöra en viktig informationskälla när det gäller att identifiera symtom på autismspektrumstörning. Det säger Elisabeth Nilsson Jobs som forskat om styrkor och funktionshinder hos små barn med AST och om förskolans bidrag till det diagnostiska arbetet.
Ett ABC-program som riktar sig till yngre döva och hörselskadade barn. Här får vi bekanta oss med bokstäver och enklare ord. I avsnitt V får vi se Gabriel måla en tavla med vargmotiv.
Skolverkets allmänna råd ger rekommendationer om mottagande i grundsärskolan eller gymnasiesärskolan, samt om hur huvudmän bör arbeta vid urval till gymnasiesärskolans nationella program. (pdf)
A study that followed the language development of more than 6,000 children over 15 years has found that language skills tend to fall within a rank order, similar to height measurements, where toddlers in the top percentiles tend to remain there as teens. All children - even those with disabilities - acquired language skills at…
Hur kan vi arbeta med att göra våra elever delaktiga och öka deras måluppfyllelse? Den frågan funderade Janne Westin, idrottslärare och Eva Ljungberg, lärare i svenska och engelska på Östra skolan i Hudiksvall mycket på. Tillsammans med kollegan Sara Fors som arbetar som specialpedagog på skolan tog de kontakt med Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM).
Jack Silva didn't know anything about how children learn to read. What he did know is that a lot of students in his district were struggling. Silva is the chief academic officer for Bethlehem, Pa., public schools. In 2015, only 56 percent of third-graders were scoring proficient on the state reading test. That year, he…
La Trobe University in Melbourne, Australia, is piloting a companion robot for students with special needs in a Victorian school. Based on teacher input, the highly interactive robot, Matilda, teaches social and academic skills, such as offering fun activities for students who can wait their turn.