Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 84 av 250

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Särskilda styrkor hos små barn med autismspektrumtillstånd och förskolans betydelse vid utredningar

2019-04-02
För att förbättra möjligheterna att tidigt identifiera och erkänna både nedsatta funktioner och styrkor hos autistiska barn har Elisabeth Nilsson Jobs genomfört tre studier för sin avhandling vid Uppsala universitet. (s. 10).
Forskning och utveckling kategorier

Språkutveckling hos barn med språkstörning eller hörselnedsättning

2019-04-02
I en avhandling av Simon Sundström vid Linköpings universitet undersöker han skillnader och likheter mellan barn med hörselnedsättningar, barn med språkstörningar och barn med typisk språkutveckling vad gäller språkets ljud och ljudsystem (fonologi) på ordnivå med särskilt fokus på talets och språkets melodi och rytm (prosodi). (s. 10)
Forskning och utveckling kategorier

Viktigt med anpassad undervisning för elever med särskild begåvning

2019-04-01
I varje grundskoleklass finns statistiskt sett 1-2 elever som har en särskild begåvning. Hur ska lärare anpassa undervisningen för att även denna elevgrupp ska utvecklas och stimuleras? I sin doktorsavhandling har Elisabet Mellroth undersökt vad matematiklärare ser för möjligheter och svårigheter med att inkludera särskilt begåvade elever.
1838485250