Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 82 av 247

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Forskning och utveckling kategorier

Språkutveckling hos barn med språkstörning eller hörselnedsättning

2019-04-02
I en avhandling av Simon Sundström vid Linköpings universitet undersöker han skillnader och likheter mellan barn med hörselnedsättningar, barn med språkstörningar och barn med typisk språkutveckling vad gäller språkets ljud och ljudsystem (fonologi) på ordnivå med särskilt fokus på talets och språkets melodi och rytm (prosodi). (s. 10)
Forskning och utveckling kategorier

Viktigt med anpassad undervisning för elever med särskild begåvning

2019-04-01
I varje grundskoleklass finns statistiskt sett 1-2 elever som har en särskild begåvning. Hur ska lärare anpassa undervisningen för att även denna elevgrupp ska utvecklas och stimuleras? I sin doktorsavhandling har Elisabet Mellroth undersökt vad matematiklärare ser för möjligheter och svårigheter med att inkludera särskilt begåvade elever.
1818283247