Forskning och utveckling kategorier
Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"
Visar sida 8 av 251
Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":
Forskning och utveckling kategorier
Gymnasieelevers erfarenheter av särskilt stöd
Vad har stödinsatser för betydelse ur elevers perspektiv? Den här artikeln utgår från en intervjustudie med gymnasieelever om deras erfarenheter av särskilt stöd.
Forskning och utveckling kategorier
Power and inclusion. German and Swedish special educators’ roles and work in inclusive schools
This article presents a comparative interview study (N = 45) with Swedish and German special educators working in inclusive school settings in order to gain an understanding of how inclusive education is operationalized by the provision of special education needs (SEN) support; and how both aspects are conditioned by nation-specific particularities.
Forskning och utveckling kategorier
Examination of a multitiered RtI-model for identifying and supporting students at risk of reading difficulties in primary schools in Sweden
Some Swedish schools do not identify and support students with reading difficulties efficiently enough during the first years at school. A longitudinal design was used to examine a multitiered RtI-model for identifying and supporting students at risk of reading difficulties in a Swedish school context. The results demonstrated that the RtI-model could be successfully applied.
Forskning och utveckling kategorier
Long-run results of mainstreaming students with special educational needs in lower secondary school
This study utilizes extensive longitudinal register data and employs a propensity score matching framework to investigate the disparities in upper secondary education completion between students educated in regular and segregated learning environments.
Forskning och utveckling kategorier
Social Climate and the Student in the Learning Environment: Advances in Assessment, Observation, and Coaching
Carina Wikman har utvecklat och undersökt en intervention med potential att förbättra både det sociala klimatet i klassrummet och elevernas resultat.
Forskning och utveckling kategorier
Nytt läromedel ska främja läsutvecklingen för elever som är döva
Nu inleds ett skolforskningsprojekt som ska undersöka, dokumentera och utvärdera användningen av ett nytt läromedel, Handalfabetet – vägen till läsning. Tidigare forskning i USA och Australien visar att läromedlet främjar läsningen för elever som är döva och har undervisning på teckenspråk.
Forskning och utveckling kategorier
Forskaren bakom ”Från mäta till möta”: Dokumenterade bedömningar på fel spår
Helena Sjunnesson har i sin nya specialpedagogiska forskning funnit brister i den dokumenterande bedömningen, och vet hur dessa kan förebyggas.
Forskning och utveckling kategorier
Förslag ny strategi för psykisk hälsa och suicidprevention lämnad till regeringen
Specialpedagogiska skolmyndigheten har tillsammans med 25 andra myndigheter tagit fram ett förslag till en ny strategi för psykisk hälsa och suicidprevention. I uppdraget har SPSM bidragit bland annat genom att lyfta förskolans och tidiga insatsers viktiga roll.
Forskning och utveckling kategorier
Metoder för leksamspel och språk gav goda effekter
Förskollärare väljer att fortsätta använda metoderna efter att projektet "Lekstunder och språkaktiviteter: specialpedagogiska insatser i inkluderande förskolor för barn i behov av stöd" har avslutats.
Forskning och utveckling kategorier
Förskolorna ger inte alla barn samma möjligheter
Förskolläraren och specialpedagogen Git Blomberg vid Jönköping university har undersökt vilka förutsättningar som finns för barns utveckling och lärande i förskolan, vilka barn som behöver särskilt stöd, och hur förskollärare och rektorer ser på detta (s.14).
Forskning och utveckling kategorier
Nya kunskaper om hur läsförmågan utvecklas för barn med IF
Logopeden Karin Nilsson har i sin avhandling kartlagt vilka förmågor som styr utvecklingen av läsförståelsen hos barn med IF. (s.2)