Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 79 av 250

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Forskning och utveckling kategorier

Så kan elevers upplevelser hjälpa oss utveckla undervisningen i matematik

2019-05-28
Matematik är ett ämne som kan upplevas som svårt i skolan, inte minst när det finns särskilda utbildningsbehov. Hur kan man få elever att känna sig inkluderade i undervisningen? När känner de att de deltar aktivt och när lär de sig matematik bäst? Det är vad Helena Roos doktorsavhandling handlar om.
Forskning och utveckling kategorier

Greta-effekt på ­specialpedagogiken?

2019-05-28
Samhället identifierar ständigt hotbilder. Ibland får skolan i uppdrag att hantera dem. Hur har det påverkat special­pedgogiska reformer? Helen Dwyer, vars forskning går tillbaka till både sydafrikanskt 1940-tal och svensk rasism mot samer, har till sin förvåning funnit att klimathotet var mer närvarande i skolpolitiken förr – men hoppas på ändring.
1787980250