Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 76 av 247

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Forskning och utveckling kategorier

Forskningsutblick: Olika sätt att använda fingrarna i subtraktion

2019-06-05
Barn som använder fingrarna när de löser matematikuppgifter kan vara olika framgångsrika beroende på hur de gör. I artikeln "Strukturera eller räkna: olika sätt att använda fingrarna i subtraktion" visar forskarna Angelika Kullberg, Camilla Björklund och Ulla Runesson Kempe att lärare i förskolan kan hjälpa barn att se mönster och utveckla sin förståelse för talens…

Psykologistudie: Olika beteendeproblem kräver olika insatser

2019-06-03
Unga med beteendeproblem har svårigheter inte bara med inlärning, utan även socialt, i skolan. Ökad kunskap och tidiga interventioner kan minska risken för att de hamnar i negativa spiraler senare i livet, visar en ny studie.
Forskning och utveckling kategorier

Så kan elevers upplevelser hjälpa oss utveckla undervisningen i matematik

2019-05-28
Matematik är ett ämne som kan upplevas som svårt i skolan, inte minst när det finns särskilda utbildningsbehov. Hur kan man få elever att känna sig inkluderade i undervisningen? När känner de att de deltar aktivt och när lär de sig matematik bäst? Det är vad Helena Roos doktorsavhandling handlar om.
Forskning och utveckling kategorier

Greta-effekt på ­specialpedagogiken?

2019-05-28
Samhället identifierar ständigt hotbilder. Ibland får skolan i uppdrag att hantera dem. Hur har det påverkat special­pedgogiska reformer? Helen Dwyer, vars forskning går tillbaka till både sydafrikanskt 1940-tal och svensk rasism mot samer, har till sin förvåning funnit att klimathotet var mer närvarande i skolpolitiken förr – men hoppas på ändring.
1757677247