Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 75 av 250

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Forskere: Umuligt at vurdere, om træning i sociale færdigheder gavner børn med ADHD

2019-09-03
Det står hen i det uvisse, om social færdighedstræning reelt gavner børn med ADHD. Det konkluderer forskere fra Syddansk Universitet og psykiatrien i Region Sjælland efter at have gennemgået eksisterende forskning på området. ”Vi har behov for flere kliniske forsøg med et tilstrækkeligt antal deltagere”, siger lektor Mette Elmose Andersen fra SDU.
Forskning och utveckling kategorier

Barnets engagemang – en positiv drivkraft

2019-09-03
Engagerade barn i förskolan mår bättre och lär sig lättare. Sätt in särskilt stöd tidigt för barn med beteendesvårigheter och våga prata om de här barnen med varandra i arbetslagen. Och vänd på perspektiven: Uppmärksamma barnet på det som fungerar istället för på det beteende som uppfattas som störande.
Forskning och utveckling kategorier

Ungdomars röster om egen delaktighet

2019-09-03
Frida Lygnegård, som verkar inom forskningsmiljön CHILD på Hälsohögskolan i Jönköping, drivs sedan många år av ett starkt engagemang för barn och ungas rättigheter. Nu har hon skrivit en avhandling där ungas egna upplevelser av delaktighet står i fokus och där alla oavsett funktionsförmåga har fått komma till tals på lika villkor.
Forskning och utveckling kategorier

Rättsliga förutsättningar för stödåtgärder i skolan

2019-09-03
Stödåtgärder i skolan är något som berör många barn och unga med funktionsnedsättning, deras familjer, pedagoger och rektorer. Inom ramen för ett forskningsprojekt om likvärdighet i skolan har forskaren Gustaf Wall vid Uppsala universitet skrivit en bok med titeln Stödåtgärder i skolan. Likvärdighet, handläggning och byråkratisk symbolik. (s. 11)
1747576250