Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 75 av 247

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Uppror för värdelöshet, eller varning för pedagogisk antifilosofi och diagnossofisteri

2019-06-20
Om vi inte har någon gemensam definition av vad ett funktionellt beteende är, kan vi då bestämma vad som är dysfunktionellt? Mattias Nilsson Sjöberg vänder sig mot det han kallar ”diagnossofisteri”, strävan att sätta diagnostiska stämplar.
Forskning och utveckling kategorier

Alma Memisevic: De inkluderade – Samtidens oönskade barn

2019-06-17
Drömmen om en skola där elever kommer till skolan för att lära sig och förverkliga sina framtidsdrömmar och ambitioner samt bidra till samhället utifrån sina egna intressen, behov, förmågor och förutsättningar, känns som ren utopi, skriver Alma Memisevic, specialpedagog, förskollärare och doktorand vid Linköpings universitet.

Cross-Cultural Content Validity of the Autism Program Environment Rating Scale in Sweden

2019-06-10
Personal inom förskolor saknar ofta kunskap om autism och kännedom om vilka insatser som har stöd i forskning och vilka som inte har stöd. Syftet med detta projekt är att förbättra förskolemiljön för barn med autism genom att testa en kompetensmodell grundad i systemteori och implementeringsvetenskap.
1747576247