Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 72 av 247

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

UofL researchers discover robots help students with autism learn

2019-10-01
Students ages 6 to 8 who learned in a classroom setting with a robot named NAO showed more improvement than peers who didn't learn alongside the robot, according to researchers from the University of Louisville in Kentucky. The researchers said they think the robot made students less afraid of reaching the wrong answer and helped…
Forskning och utveckling kategorier

Stort intresse för fjärrundervisning i svenskt teckenspråk

2019-09-30
Specialpedagogiska skolmyndigheten erbjuder fjärrundervisning i svenskt teckenspråk till elever som är döva eller har hörselnedsättning samt elever som har syskon eller föräldrar som är döva eller har hörselnedsättning från hela Sverige. Det betyder att elever kan få undervisning i svenskt teckenspråk oavsett vart de bor.

Forskningsutblick: Behov av individuella anpassningar för elever i gymnasieskolan

2019-09-20
I en ny studie har forskare vid Linköpings universitet undersökt hur elever i gymnasieskolan med svårigheter att nå kunskapsmålen upplever kraven i skolmiljön i relation till elevens individuella förutsättningar. Resultatet visar att de individuella anpassningarna i gymnasieskolan inte är tillräckliga enligt eleverna.
Forskning och utveckling kategorier

Begrepp i tiden: utforma

2019-09-10
Förklarat av Alicia Eriksson, speciallärare i Karlskoga. "I stället för att anpassa verksamheten ­utifrån de elever med allra störst behov av ­särskilt stöd utformar vi redan från början verksamheten så att den kan tillgodogöras av alla elever", säger hon.
1717273247