Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 7 av 251

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Continuing professional development for special educational needs and disabilities within the school workforce: The results of a national survey in England

9 januari
The results indicate that there is a mismatch between what the staff consider as impactful CPD and the CPD to which they have most access. School leaders and SENCos are key people in delivering CPD in schools, and the findings of this study show that it is important to provide them with appropriate skills and…
Forskning och utveckling kategorier

Särskilt begåvade barn – hur bemöts de i förskolan och tidig utbildning?

2023-11-06
Förskolepersonal och rektorer beskriver i hög grad särskild begåvning hos barn utifrån upplevda svårigheter och problem till skillnad från att se särskild begåvning som en tillgång – vare sig för barnet själv eller för verksamheten i stort. Det är en av slutsatserna som Malin Ekesryd Nordström drar i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Mjuk övergång kräver systematik och struktur

2023-10-11
Det brister ofta vid övergångar från låg- till mellanstadiet. I regel beror det på att det saknas systematik kring överlämning av elevinformation mellan stadierna, visar Sara Eklund och Monica Rundqvist i sin utvecklingsartikel. Artikeln har skrivits inom ramen för Ifous FoU-program Datadriven skolutveckling.
1678251