Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 67 av 250

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Forskning och utveckling kategorier

Digitalisering som verktyg

2019-12-04
Den digitala tekniken kan bidra till mer jämlika förutsättningar och vara särskilt viktig för elever i behov av särskilt stöd. Men användandet måste vara genomtänkt och fungera just som verktyg i undervisningen, annars finns risk för försämrade möjligheter till lärande, varnar forskningen.

Forskningsutblick: Användningen av en diagnos påverkar hur vi kännetecknar en elev

2019-11-29
Vilka strategier behöver personal i skolan ha för att kunna inkludera elever med adhd och autism? Och vad betyder synen på en diagnos för att åstadkomma inkluderande pedagogiskt arbete? I en ny dansk studie har forskaren Henrik Skovlund vid Aarhus universitet tittat närmare på olika teoretiska motsättningar om synen på diagnoser och vad de faktiskt…
1666768250