Vilka är förskolans största tidstypiska utmaningar i dag, och hur påverkar stora politiska beslut små barns vardag? skriver Veronica Ferm i en recension.
Anpassningar efter elevers skiftande behov görs bäst på planeringsstadiet. Det är därför specialpedagoger, och förhoppningsvis allt fler lärare, hellre pratar om att ”utforma” än om att ”anpassa”. Helena Wallberg kallar det ”lektionsdesign”.
Tobias Svärd saknade enkla, men inte barnsliga, sånger att sjunga med sina gymnasiesärelever. Så han skrev egna. För att hans elever ska ha tillgång till låtarna även på fritiden skapade han Youtubekanalen Små sånger för stora hjärtan.
Vilka strategier behöver personal i skolan ha för att kunna inkludera elever med adhd och autism? Och vad betyder synen på en diagnos för att åstadkomma inkluderande pedagogiskt arbete? I en ny dansk studie har forskaren Henrik Skovlund vid Aarhus universitet tittat närmare på olika teoretiska motsättningar om synen på diagnoser och vad de faktiskt…
Att få stöd i studiesituationen är viktigt i utbildning på alla nivåer, även på universitet och högskolor. Specialpedagogiska skolmyndigheten har tagit fram en digital version av Mentorshandboken, ett stödmaterial för mentorer som stödjer studenter med funktionsnedsättning.
Elever med funktionsnedsättning deltar oftast i idrottsundervisning utan särskilt stöd. Därför är det viktigt att de fysiska aktiviteter skolan erbjuder håller hög kvalitet, menar Karin Bertills som undersökt hur olika undervisningssätt påverkar elever i behov av särskilt stöd.
Parents of dyslexic students say that having dyslexia laws on the books is just the first step to getting help. Getting schools and districts to pay attention is more important.
Because dyslexia’s symptoms and manifestations can change over time, families, teachers, and schools understandably struggle to identify dyslexia in children. Here are some tips for recognizing those signs in English speakers and multilingual students.
Students, parents, and teachers must understand that the dyslexic’s brain isn’t “broken” or deficient, just organized in a different way. And there is specialized reading instruction specifically for the different brain structure.