Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 64 av 250

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Superungar : Elsa

2020-02-06
Elsa, 13 år, har adhd och asperger. En dag i skolan med buller och sociala relationer tröttar ut henne totalt. Hur ser livet ut från hennes sida, och hur skulle hon vilja ha det om hon själv fick välja? Ebba Almsenius besöker Elsa och hennes familj. Hon ger förslag på strategier och verktyg som kan…

Ny forskning: Lærere skal have opbakning fra ledelsen til at forebygge trusler og vold fra eleverne

2020-02-04
Det kræver tydelig ledelse, hvis en arbejdsplads skal nedbringe volds- og trusselsniveauet, viser ny forskning, som også inddrager specialskoler. Ledelsen skal sørge for, at medarbejderne både har en fælles forståelse af problemet, og af hvordan de skal håndtere det.

Viktigt upptäcka autism och adhd hos barn med Downs syndrom tidigt

2020-02-04
Drygt vart tredje barn med Downs Syndrom har autism eller adhd. Det är dessutom vanligare med autismspektrumtillstånd hos barn med Downs Syndrom än man tidigare trott. Det visar Ulrika Wester Oxelgren i sin avhandling från Uppsala universitet. (s.15)
Forskning och utveckling kategorier

Eye-tracking system helps students use computers

2020-01-30
Stephanie Hannigan, who teaches students with speech and language disabilities at an educational cooperative in New York, has spearheaded the use of eye-tracking technology in the classroom. The myGaze Power system tracks eye movements to help students with cognitive, ambulatory or speech impairments use computers without speaking or touching a keyboard or mouse.
1636465250