Lärmiljön ska vara inkluderande säger skollagen, en fråga som är komplex. Under tre år har deltagarna i Ifous forsknings- och utvecklingsprogram "Inkluderande lärmiljöer" undersökt området. Den nya kunskapen har inneburit en förändring av praktiken.
Specialpedagogiska skolmyndigheten bjuder in till ett seminarium för att lyfta frågan om ortens betydelse för likvärdigheten i skolan. Följ seminariet direkt via webben eller se det i efterhand.
Redan i dag görs anpassningar inom skolan för att möta de behov som elever med NPF-diagnoser har. Här berättar rektor Elinor Kennerö Tonner hur man kan bygga om både organisation och lokaler för att NPF-säkra hela skolan. (webb-tv)
En vanlig uppfattning är att det krävs en diagnos för att få extra resurser, men det är inte nödvändigt. Vad gäller egentligen när barn behöver särskilt stöd? Här kommer tydliga råd som ska kan ge klarhet. Tipsen är hämtade ur Lärlabbet: Särskilt stöd och anpassningar i förskolan. (webb-tv)
Hur kan anpassningar och särskilt stöd få en naturlig plats i förskolans verksamhet? Psykolog David Edfelt framhåller ett proaktivt arbetssätt. Ta en situation i taget och när den fungerar, börja med nästa. Hjälp barnen att få känna att de lyckas råder han. Ha alla barns behov i fokus när aktiviteter planeras. Det gäller särskilt barn…
Göteborgs universitet är värd för en internationell konferensen om likvärdig och inkluderande utbildning för barn och unga med funktionsnedsättningar. Syftet är att samla forskare från hela världen och knyta nya band.
Elsa, 13 år, har adhd och asperger. En dag i skolan med buller och sociala relationer tröttar ut henne totalt. Hur ser livet ut från hennes sida, och hur skulle hon vilja ha det om hon själv fick välja? Ebba Almsenius besöker Elsa och hennes familj. Hon ger förslag på strategier och verktyg som kan…
Number of pupils with autism spectrum disorders in mainstream public schools is up from 2,050 in 2010 to 8,710 in 2018. One programme is helping teachers, carers and students to adapt.
Therese tragiska olycka förändrade mycket i hennes liv men drömmen om att ta studenten levde stark. Tack vare en mentor som lyssnade och såg till hennes behov blev drömmen verklighet.