Åsa Ivarsson, speciallärare på SU-enheten Kompassen i Göteborg, berättar om hjälpmedlen hon tar till för att underlätta elevers koncentrationsförmåga.
Mathilde er 14 år og går i 9. klasse på Fyn. Hun har altid haft det svært med matematik, og klokken kan hun kun aflæse på et digitalt ur. Hun er blevet testet for talblindhed på VUC Nyborg og deltager nu i et 10-ugers kursus i matematik for talblinde.
Praktiska erfarenheter blandas med forskning och gör boken Specialpedagogik i praktiken, av Eva Helin Henriksson, Ingela Ulvestig, Carina Persson, Annika Norlin och Susanne Ivarsson Borg till en handbok för verksamma lärare samtidigt som den lämpar sig som kurslitteratur på lärarutbildningen, skriver Margot Zakariasson i en recension.
På grundsärskolan Södermalmsskolan har pedagogerna varit med och utvecklat lektionsmaterialet ”IT-klubben” – och lyfte både eleverna och digitaliseringen till en ny nivå.
Ärligt ifrågasättande och gemensamma mål är hörnstenarna i samarbetet mellan Linda Blixt, specialpedagog och förstelärare på Långbrodalsskolan i Stockholm, och hennes rektor Silvana Carinci.
Utbildningsdepartementet understryker behovet av ökad grundläggande kompetens bland framtidens lärare vad gäller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och att detta ska ges inom ramen för lärarutbildningarna, vilket är oerhört viktigt.
Vad är taktil kommunikation och hur använder man det i undervisningen? Samtal om språk och kommunikation för barn och unga med dövblindhet och hur viktigt det är att deras rätt till språk verkligen tas om hand och respekteras. Medverkande är Sofi Malmgren och Jessica Jägryd, båda rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. (webb-radio)
Här kommer vi att samla lektionstips och annat som kan inspirera i undervisningen. Det kommer dock inte att bli ett heltäckande material utifrån grundsärskolans kursplaner utan ska ses just som inspiration. Sidan kommer att fyllas på med jämna mellanrum och vi börjar med ett urval lektionstips och några filmer.
Ungdomar och unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning behöver mer stöd för att kunna vara delaktiga i den pågående snabba digitaliseringen. Det finns hinder, men också stora möjligheter, visar Kristin Alfredsson Ågren i sin avhandling.
Personer med svår CP kan inte tala själva. Med en samtalsapparat kan en person med svår CP kommunicera. Men en sån apparat är svår att använda bra. Vården behöver mer tid att berätta hur man använder en samtalsapparat. (s.4-6)