IBIS-modellen bygger på kartläggning och dokumentation som inte slukar resurser utan i stället frigör dem. Vi pratar med forskningsledaren Martin Karlberg.
Föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning upplever en oro för att bli anmälda till socialtjänsten. Det behövs trygga rum där föräldrar inte behöver dölja sin funktionsnedsättning, bland annat vid skolkontakter, visar socionomen och socialpedagogen Ida Runge i sin forskning.
Specialpedagogiska skolmyndigheten har tagit fram en helt ny serie rapporter där myndigheten sammanfattar de viktigaste slutsatserna från ett internationellt projekt med koppling till det svenska skolväsendet.
Skålar med stressbollar. Avgränsande skärmar. Ljuddämpande vägg-plattor. Här i Studievisten kan elever arbeta i lugn och ro, och få stöttning. Det är en uppskattad plats för eleverna på Introduktionsprogrammen, IM.
Elever kan placeras i särskild undervisningsgrupp av vitt skilda skäl. Men elever med olika behov fungerar inte alltid så bra tillsammans. I en ny avhandling studerar Vicktoria Westerberg vid Umeå universitet hur den särskilda undervisningsgruppen förhåller sig till skolans inkluderande uppdrag.
Såväl matematiskt kunnande som relationellt kunnande är viktigt i relation till inkluderande matematikundervisning. Det menar Malin Gardesten som forskat om inkluderande matematikundervisning och elevers deltagande i matematik.
The present study analyses mother tongue teachers’ perspectives on pedagogical collaboration for multilingual support with two specific groups of professionals: mainstream teachers and special educational needs teachers (SEN).
Continuing professional development (CPD) is considered an important part of improving professional practice and its importance has been highlighted in Department of Education policies in England. However, very little research has explored what CPD school staff access and consider as effective for their roles.
De forstyrrer undervisningen, har svært ved at være med i frikvarteret og sidder ofte alene eller skærmet i klassen. Men en såkaldt kuglevest kan give eleverne med sansesøgende adfærd mere tro på deres faglige evner og hjælpe dem ind i klassefællesskabet, konkluderer en ny ph.d.-afhandling.
Annika Drougge och Fredrik Morin beskriver i sin utvecklingsartikel hur stillbilden kan användas som verktyg i språkundervisning inom komvux och sfi som anpassad utbildning.
Kristina Ekmark och Teresia Lenander Midow visar i sin utvecklingsartikel hur en tydlig metod och noga övervägda gruppindelningar kan stärka språk och gestaltning hos elever med NPF.
Moa Gärdenfors har i sin avhandling undersökt och beskrivit de skriftliga produkterna och skrivprocesserna hos döva och hörselskadade barn med hjälp av ett tangentloggningsprogram som registrerar deras skrivbeteende i realtid.