Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 48 av 248

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Komplex bild av utbildningssituationen för elever med lindrig funktionsnedsättning

2020-11-18
Lärare i både grundsärskolan och grundskolan har svårt att bedöma kunskapsnivån hos elever med lindrig funktionsnedsättning. Anna-Lena Anderssons forskning visar också att föräldrar till de här eleverna upplever brist på stöd i övergången mellan grundskola och grundsärskola.

‘My biggest challenge and my biggest fear:’ Teaching kids how to read remotely during the pandemic

2020-11-12
Teaching students to read has always been a challenge, but educators say teaching the skill remotely presents additional obstacles. Matt Cooper Borkenhagen, a language researcher and graduate student in psychology at the University of Wisconsin at Madison, says reading is an "intrinsically complex" skill, cautioning that even the best strategies often rely on in-person learning,…

Så uppfattar och hanterar barn med adhd sina symptom i vardagen

2020-11-09
Barn med adhd uppfattar sina symptom på olika sätt. Som brister i hjärnan, faktorer i omgivningen eller uttryck för den egna personligheten. Hur barnen uppfattar sina symptom styr också hur de hanterar dem i sin vardag, konstaterar Noam Ringer i sin avhandling.
1474849248