Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 46 av 250

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Det behövs tydligare roll för förskolans specialpedagoger

2021-02-02
Vissa barn i förskolan behöver extra stöd. Förskollärarna tror ofta att det beror på barnet. Men att barn behöver extra stöd beror ofta på flera saker. Förskolorna skulle behöva fler specialpedagoger som kan hjälpa lärarna se vilken hjälp barnet faktiskt behöver. (s.8-9)

Forskningsutblick: Skilda förutsättningar i skolan för elever med intellektuell funktionsnedsättning

2021-02-02
Skiljer sig lärares undervisning och förväntningar åt för elever med intellektuell funktionsnedsättning, beroende på om de går integrerade i grundskola eller i grundsärskola? Enligt en ny studie av forskare på Uppsala universitet och Karlstads universitet finns det skillnader.

Forskningsutblick: Samarbete över yrkesgränser för att stötta barn med autismspektrumdiagnos

2021-02-02
I denna studie undersöker Ingrid Olsson och Lise Roll-Pettersson hur samarbeten mellan förskola, habilitering och föräldrar ser ut i arbetet med barn med autismspektrumdiagnos. De kommer fram till att ett välfungerande samarbete mellan olika yrkesgrupper är positivt för de stödinsatser som ges barn med autismspektrumdiagnos.

Uppriktiga diskussioner om specialpedagogik

2021-02-02
"Man kommer inte framåt genom att tysta människor", konstaterar Lars-Gunnar Jönsson, en av handledarna i kompetensutvecklingen ”Specialpedagogik för lärande”. Med hjälp av ett öppet samtalsklimat kunde han och hans kollegor på Rinnebäcksskolan i Kävlinge diskutera inkludering och synen på elevers beteende. Tillsammans har de nu lagt grunden för skolans gemensamma värderingar.
1454647250