Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 45 av 247

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Läsa, skriva, räkna - en garanti för tidiga stödinsatser

2021-01-18
Rätt stöd i rätt tid kan vara avgörande. Garantin finns för att skolor tidigt ska uppmärksamma elever som riskerar att inte nå kunskapskraven i svenska, svenska som andraspråk eller matematik. Alla behöver hjälpas åt för att skolorna ska kunna ta ansvar för garantin. Här får du stöd i det arbetet.

Autism and ADHD in children with cerebral palsy

2021-01-13
Magnus Påhlman har i sin avhandling undersökt förekomsten av autism och ADHD i en hel population av barn med CP, samt att beskrivit sambanden mellan bland annat autism/ADHD och kön, CP-typ, motorisk funktion, intellektuell nivå, andra funktionsnedsättningar och typ av hjärnskada.

”Adhd som diagnos avhumaniserar”

2020-12-16
Genom diagnosen adhd reduceras förståelsen för vad det är att vara och bli till som människa, ett slags avhumanisering. Det menar Mattias Nilsson Sjöberg som utifrån ett pedagogiskt-filosofiskt perspektiv kritiskt granskat diagnosen adhd och hur den påverkar vår syn på mänskligt beteende.
Forskning och utveckling kategorier

Lika värde nr 4, 2020

2020-12-16
I år har många skolor fått bedriva sin verksamhet helt, eller delvis, på distans. Men hur har de förberett eleverna inför distansundervisningen? Och hur har stödet till eleverna påverkats? I det här numret av Specialpedagogiska skolmyndighetens tidning Lika värde kan du läsa om hur några skolor tog sig an utmaningen. (pdf)
1444546247