Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 37 av 251

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Lika värde nr 3, 2021 – Tema: Tillgänglig förskola och skola

2021-10-05
Tillgänglighet i förskola och skola handlar om att alla barn och elever ska få tillgång, och möjlighet, att ta del av lärande och gemenskap i hela lärmiljön. I det här numret av Lika värde kan du läsa om verksamheter som arbetar långsiktigt, ökar kunskap och använder sin kreativitet för att uppnå det. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Uppföljning av Sävsjö skolprojekt

2021-10-01
Göran Ahlqvist, doktorand på Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, står bakom uppföljningsstudie av Sävsjö skolprojekt som genomfördes mellan 1998 och 2002. Projektet utfördes i syfte att förbättra läs- och skrivkunnighet för barn där faktorer som prestation, psykisk ohälsa, skolnöjdhet och läsförmåga beaktades.
Forskning och utveckling kategorier

Here’s one way to improve students’ reading scores: Get them eyeglasses

2021-09-17
A new randomized clinical trial of a vision screening and eyeglasses program at the Baltimore City public schools finds providing rapid eye exams and glasses, in addition to standard vision screenings, uncovered significantly more vision problems and improved reading performance for participating students over three years.

Här anpassas lärmiljön till barnen

2021-09-17
Om någon skulle resa med en tidsmaskin från 1920-talet till i dag, så skulle hen säkert känna igen en hel del i ett klassrum. Visserligen är katedrar och bänkar nya, men principen densamma. Det passar inte alla. På Parkskolans studieverkstad har lärmiljön anpassats till eleverna och inte tvärtom.
1363738251