Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 239 av 250

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Nätbaserade dialoger bra träning för blivande lärare

2010-12-23
Det finns en stor potential i att studenter får bedöma varandras texter under utbildningen tilllärare. Något som de har lite erfarenhet av. Det menar Lisbeth Amhag som disputerat medavhandlingen Mellan "jag" och andra. Nätbaserade studentdialoger med argumentering ochresponsgivning för lärande .
Forskning och utveckling kategorier

Studenter med läs- och skrivsvårigheter som deltagare i högre utbildning

2010-12-01
The emphasis on higher education (HE) in todays knowledge societyhas increased the amount of students enrolled in universities inSweden. Two percent of these students are people with disabilities, ofwhom more than half are students with dyslexia. Dyslexia is a disabilitythat involves difficulty with written text which is the essence of HE.The disability affects these students…

Funktionshindrade barn utan nära vänner

2010-11-22
Barn med allvarliga fysiska funktionshinder umgås mest med vuxna och har inga nära jämnåriga vänner. Det visar Anette Sundqvists avhandling Knowing me, knowing you. Mentaliseringsförmågor hos barn som använder sig av alternativ och kompletterande kommunikation . Tillgång till e-post kan hjälpa dem att utvidga sitt sociala nätverk.

Små förändringar - stor hjälp för barn i samspelssvårigheter

2010-11-16
Orsaken till att barn på förskolan kan ha det svårt i samspelet med andra barn och vuxna,finns ofta i verksamheten. Inte hos det enskilda barnet. Det är en av slutsatserna i KerstinBygdeson - Larssons avhandling "Vi började se barnen och deras samspel på ett nytt sätt ":Utveckling av samspelsdimensionen i förskolan med hjälp av Pedagogisk processreflektion .
Forskning och utveckling kategorier

Knowing me, knowing you. Mentaliseringsförmågor hos barn som använder sig av alternativ och kompletterande kommunikation

2010-11-11
I avhandlingen "Knowing me, knowing you Mentaliseringsförmågor hos barn som använder sig av alternativ och kompletterande kommunikation" har Annette Sundqvist undersökt olika aspekter av vikt för förståelsen avmentalisering för barn som använder sig av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK).

Utvecklat teckenspråk viktigt för språkinlärning för döva

2010-10-22
Döva elever som har bra betyg i svenska har ett mer levande teckenspråk.Det slår Krister Schönström vid Stockholms universitet fast i sinavhandling Tvåspråkighet hos döva skolelever. Processbarhet i svenskaoch narrativ struktur i svenska och svenskt teckenspråk .
Forskning och utveckling kategorier

"Vi började se barnen och deras samspel på ett nytt sätt": Utveckling av samspelsdimensionen i förskolan med hjälp av Pedagogisk processreflektion

2010-10-14
Syftet med Kerstin Bygdeson-Larssons avhandling Vi började se barnen och deras samspel på ett nytt sätt: Utveckling av samspelsdimensionen i förskolan med hjälp av Pedagogisk processreflektion är bland annat att se om Pedagogisk processreflektion kan stärka förskolepersonalens möjligheter att utveckla sin professionalitet och i så fall hur?
Forskning och utveckling kategorier

Tvåspråkighet hos döva skolelever: Processbarhet i svenska och narrativ struktur i svenska och svenskt teckenspråk

2010-09-16
Krister Schönströms avhandling "Tvåspråkighet hos döva skolelever: Processbarhet i svenska och narrativ struktur i svenska och svenskt teckenspråk" behandlar döva specialskoleelevers tvåspråkigautveckling. Särskilt intresserar sig avhandlingen för hur elevernas svenska och teckenspråk utvecklas i skolåldern.
1238239240250