Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 236 av 250

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Forskning och utveckling kategorier

Öppen föreläsning i specialpedagogik

2012-05-02
Vad innebär en övergång till resultatstyrning genom kunskapskrav för specialpedagogisk verksamhet och för den specialpedagogisk rollen? Föreläsare är Lennart Rådbrink samt Wern Palmius, rådgivare vid SPSM. Gratis föreläsning i dag torsdag, 3 maj klockan 15-17. Plats: Campus Konradsberg på Kungsholmen i Stockholm.

Ökad delaktighet i habiliteringen

2011-11-24
Margareta Adolfsson avhandling Applying the ICF-CY to identify everyday life situations of children and youth with disabilities fokuserar på vardagssituationer för barn och ungdomar med funktionshinder. Hon menar att barnen måste få beskriva hur de själva uppfattar att det fungerar.

Minst lärarstöd till mest behövande

2011-11-16
Elever med svaga kunskaper i svenska får betydligt mindre lärarledd undervisning än elever med svensk bakgrund. - Elever med svaga språkkunskaper har störst behov av att läraren tar ansvar för undervisningen men de har mest eget arbete, säger Åse Hansson som skrivit doktorsavhandling Ansvar för matematiklärande. Effekter av undervisningsansvar i det flerspråkiga klassrummet .

Digital kompetens utnyttjas inte i skolan

2011-10-31
Rörelsehindrade barn har en mer varierad datoraktivitet på fritiden än i skolan i jämförelse med andra barn. Det innebär att de borde ha en digital kompetens som de skulle kunna använda i skolan, men så är inte fallet. Det konstaterar Helene Lidström i avhandlingen ICT and participation in school and outside school activities for children and youths with physical disabilities .
1235236237250