Var fjärde grundskollärare får inga extra resurser till elever i behov av särskilt stöd om eleven inte har en diagnos. Det är helt i strid med skollagen.
Malmö högskolas rektor har beslutat att avsätta en halv miljon kronor i projektmedel till ett kunskapscentrum för deltagarbaserad funktionshinderforskning.
I Stockholms län ökar antalet barn som inte väljer särskild hörselanpassad skola. Det betyder att varje enskild skola som har ett barn med hörselnedsättning, måste se till att de har hörselpedagogisk kompetens för att kunna ge barnet rätt stöd. Det visar Hörsel-dövforums senaste rapport.
Många kommuner saknar kunskap om i vilka förskolor och skolor i kommunen hörselskadade barn och elever finns, och dessa barn och ungdomar får inte alltid det stöd de behöver. Det visar rapporten "Information, kompetens och samarbete gör skillnad för barn och ungdomar med hörselnedsättning". Läs hela rapporten här (pdf).
Skolverket har publicerat råd för hur man som lärare kan gå tillväga när man planerar sin undervisning utifrån de nya kursplanerna. Råden är ett stöd när man planerar ett arbetsområde.
Monica Schack har undervisat i NO i grundsärskolan i flera år. När hon hörde talas om det nya teknikämnet bestämde hon sig för att gå en endagsutbildning hos Snilleblixtarna, som arbetar för att stimulera barns och elevers intresse för teknik och uppfinningar.
En planering för hela arbetslaget, en i ämnet teknik och en för varje elev. Så planerade teknikläraren Petra Filipsson ett arbetsområde som handlade om staden, för sina elever i grundsärskolan.
Hela det pedagogiska teamet kring en elev med svår synnedsättning eller blindhet behöver öka kunskapen om läromedel. Pedagogerna skapar mycket lärmaterial själva och det finns behov av erfarenhetsutbyte och större tillgång till anpassat material, visar en studie.
Sedan 2009 har lärarutbildningarna i Europa studerats ur perspektivet inkluderande undervisning. Man har undersökt hur lärare förbereds för att möta den mångfald av behov som kan finnas i en elevgrupp. 25 länder har deltagit i projektet. Läs hela rapporten här (pdf).
Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, har gjort en undersökning om läromedel för elever med svår synnedsättning eller blindhet i grundskolans år 6-9 och gymnasiet samt deras pedagoger. Läs rapporten här (pdf).
Det finns ett stort behov av kunskap om hur man som pedagog kan arbeta med elever med Aspergers syndrom i grundskolan och gymnasieskolan. Nu finns ett nytt material från Stockholms läns landsting med information om diagnoserna och konkreta pedagogiska metoder. Läs hela materialet här (pdf).