Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 234 av 250

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Forskning och utveckling kategorier

Chans till nystart

2012-05-29
Att hoppa av gymnasiet innebär ofta en sorg. På Andra chansen i Uppsala får ungdomarna prata om det som gick fel och ta igen kunskapsluckor. Ofta upptäcker specialpedagog Monica Ahlberg att kunskapsluckorna härrör från de tidiga skolåren. Det behöver inte bero på att eleverna har specifika inlärningsproblem, utan kan ha att göra med andra saker.
Forskning och utveckling kategorier

Familjelyftet låter skolan ta plats

2012-05-29
Deltagare i Familjelyftet väljs ut av skolans elevhälsoteam. Det är elever som av olika anledningar presterar under sin förmåga och inte tillgodogör sig undervisningen. Det kan handla om hög frånvaro, koncentrationsproblem eller om elever som ofta hamnar i konflikter. Ofta har skolan tidigare satt in särskilda insatser som endast har haft begränsad effekt.
Forskning och utveckling kategorier

Elev lär elev

2012-05-29
Behöver du byta röst i talsyntesen? Har du problem med Daisyspelaren eller krånglar programmet för rättstavning? I Enköping är det elever som hjälper elever med de här problemen. En vinst är att hjälpmedlen används flitigare.
Forskning och utveckling kategorier

Kommande avhandling om arbetslag i skolan och arbetet med elever med problemskapande beteende.

2012-05-29
Ulf Jederlund, ny doktorand på Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet, arbetar med en avhandling om arbetslag i skolan och deras arbete med elever i år 4–9 med problemskapande eller utmanande beteende. Många av dessa elever misslyckas i skolan, inte minst där personalen saknar kunskaper och verktyg att bemöta dem väl.    

Documentation in Child and School Health services: Mapping health information from a biopsychosocial perspective using the ICF-CY

2012-05-28
Barn har rätt till en dokumentation av hela sin hälsa, inte enbart den fysiska hälsan. Det menar Ylva Ståhl som skrivit en avhandling om hälsojournaler i barn- och skolhälsovården. – Journalerna måste inkludera mer av den psykosociala hälsan, menar Ylva Ståhl.

Musikalisk kunskapsutveckling under lupp

2012-05-24
- Pedagoger tillägnar sig musikpedagogisk definitionsmakt genom att utveckla egna musikpedagogiska teorier. Detta sker genom problemlösning i egna praktiker, vilket förutsätter ett såväl kritiskt som kreativt tänkande, säger forskaren Mats Uddholm, som studerat pedagogers musikpedagogiska begreppsapparat.
1233234235250