Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 230 av 247

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Forskning och utveckling kategorier

Internationell forskarkurs om barn

2012-06-12
I sommar kommer forskarstudenter och föreläsare från Sydafrika, USA, Portugal, Tyskland och Sverige att delta i en internationell sommarkurs på Högskolan i Jönköping. Kursen handlar om kartläggning av barns miljöer och tidiga insatser för barn och deras familjer inom områden som specialpedagogik, handikappvetenskap och omvårdnad.
Ylva Ståhl

Hälsojournalen tar inte hänsyn till den psykosociala hälsan

2012-06-12
Barn har rätt till en dokumentation av hela sin hälsa, inte enbart den fysiska hälsan. Det menar Ylva Ståhl som skrivit en avhandling om hälsojournaler i barn- och skolhälsovården. – Journalerna måste inkludera mer av den psykosociala hälsan, menar Ylva Ståhl.

AD/HD i skolans praktik: En studie om normativitet och motstånd i en särskild undervisningsgrupp

2012-06-11
Lärarna i en särskild undervisningsgrupp tog till auktoritet och disciplinära åtgärder istället för pedagogiska alternativ. Den iakttagelsen gjorde forskaren Adriana Velasquez när hon under ett år följde en särskild undervisningsgrupp med elever med diagnosen adhd. – Jag anser att lärarna inte lyssnar på sin egen röst som pedagoger och praktiker, säger hon.
Forskning och utveckling kategorier

Stora utmaningar för den statliga specialskolan

2012-06-07
Senaste decenniet har antalet elever kontinuerligt minskat på landets specialskolor. Framförallt gäller det de skolor som erbjuder tvåspråkig undervisning på teckenspråk och svenska. För att kunna förbättra måluppfyllelsen och upprätthålla en god pedagogisk miljö ser Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) över verksamheten.
Forskning och utveckling kategorier

Stora utmaningar för den statliga specialskolan

2012-06-07
Senaste decenniet har antalet elever kontinuerligt minskat på landets specialskolor. Framförallt gäller det de skolor som erbjuder tvåspråkig undervisning på teckenspråk och svenska. För att kunna förbättra måluppfyllelsen och upprätthålla en god pedagogisk miljö ser Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) över verksamheten.
1229230231247