Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 23 av 251

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Kamilla Klefbeck.

Kompetensutveckling – viktiga faktorer för lärare i grundsärskolan

2022-06-21
Kompetensutveckling för lärare i grundsärskolan gynnas av faktorer som kollaborativt arbete och distansering till den egna undervisningsverksamheten genom videobaserad granskning. Det visar Kamilla Klefbecks avhandling.

Förändra praktiken genom imperativ policy? Lärares förutsättningar för arbetet med kartläggning i förskoleklass

2022-06-20
Föreliggande artikel syftar till att undersöka hur den politiska reformen ”Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser” transformeras till en pedagogisk praktik i samband med de obligatoriska kartläggningarna av sexåringarna i förskoleklass.
Forskning och utveckling kategorier

What happens when older students struggle to read? We asked. You answered.

2022-06-16
Students tend to give up on school if they haven't developed strong reading skills by the time they reach middle or high school, respondents to a recent survey say. The respondents - which included students, teachers and parents - offered recommendations for helping boost literacy among older students, including additional training for teachers, dyslexia screening,…

Forskaren vid Mittuniversitet i Sundsvall: Detta fick eleverna tillbaka till skolan

2022-06-08
Vad är det som gör att en elev som älskat att gå i skolan slutar att göra det? För första gången har en svensk studie tagit reda på hur elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar upplever omfattande och lång skolfrånvaro.
1222324251