Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 229 av 250

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Det socio-polisiära handlingsnätet: Om kopplingar mellan polis och socialtjänst kring ungdomars kriminalitet och missbruk

2012-11-05
Socialtjänsten samarbetar hellre med skolan än med polisen när det gäller samverkan kring barn och ungas kriminalitet och missbruk. Det visar Disa Edvall Malms studie om samverkan kring ungas kriminalitet och missbruk.

Bristfällig hjälp till flickor med psykisk ohälsa

2012-11-01
Ungdomar som har placerats i låst institutionsvård får sällan riktad hjälp efter utskrivningen. Det visar Maria Andersson Vogels avhandling. – Jag hoppas att politiker, chefer och andra i beslutsfattande positioner inom ungdomsvården kan ta lärdom av hur man bättre kan satsa på insatser efter utskrivning, säger hon.
Forskning och utveckling kategorier

Nya rön används inte i skolan

2012-10-31
Kunskapen om hur hjärnan lär sig nya saker har ökat snabbt på senare år. Men hur undervisningen bedrivs i skolorna är fortfarande extremt lite påverkat av forskningen om hur hjärnan lär sig saker. Det menar Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska institutet.
Jonas Bjärehed

Många unga skadar sig själva

2012-10-31
Fyra av tio ungdomar i åldern 13-15 år uppger att de någon gång skadat sig själv, visar Jonas Bjäreheds forskning. – Det är bra om man i skolan på ett avdramatiserat sätt kan närma sig och prata med elever som skadar sig, och man ska inte vara rädd för att fråga om de här sakerna, säger han.
Forskning och utveckling kategorier

Självskadebeteenden behöver inte tyda på svåra psykiska problem

2012-10-29
Många, nästan lika många killar som tjejer, har någon gång rispat, stuckit, skurit sig eller med kraft dunkat huvudet i väggen. Men man kan inte rakt av jämföra ungdomar som skadar sig själva med vuxna patienter inom psykiatrin som gör samma sak. Det krävs kunskap för att inte övertolka ungdomarnas beteende, menar Jonas Bjärehed, Lunds…
Forskning och utveckling kategorier

Synliggör de marginaliserade eleverna

2012-10-29
Trots skolans demokratiska ideal om en skola för alla tenderar särlösningar och särskilda undervisningsgrupper öka till antalet. En nyutkommen bok av Yvonne Karlsson, universitetslektor vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik, klargör vilka möjligheter de marginaliserade själva har att påverka sin situation i en särskild undervisningsgrupp.
Anna Ehrlin

Musiken ett redskap för språklig stimulans i förskolan

2012-10-25
På vilket sätt kan sång och spel stimulera flerspråkiga barns språkliga- och sociala utveckling i förskolan? Om det handlar Anna Ehrlins forskning. – Barnen kan ta del av språket när de deltar i sång på ett sätt som de inte kan när de talar, säger Anna Ehrlin.
1228229230250