Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 221 av 250

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Stina Fernqvist

"Fattiga barn kan inte delta på lika villkor"

2013-03-20
Även relativ fattigdom bör betraktas som fattigdom. Det menar Stina Fernqvist som forskat om vad ekonomisk utsatthet innebär utifrån barnens perspektiv, i exempelvis skolan.
Forskning och utveckling kategorier

En talträningsapp med möjligheter

2013-03-20
Sedan ett tag tillbaka finns det en app som används till att träna talet om ett barn inte har alla språkljud. Med Fonemo kan barnet uppleva att talträningen får ytterligare en dimension med roliga språkljud och lätt speltouch, genom att det är byggt som ett memory. Till memorytanken har apptillverkaren lagt till att prata högt.

Does It Pay to Practice? A Quasi-Experimental Study on Working Memory Training and Its Effects on Reading and Basic Number Skills

2013-03-19
I en ny studie har en grupp elever i behov av stöd fått öva sitt arbetsminne med programmet Robomemo. Träningen gav en förbättring av läsförståelse och matematik både på kort och på lång sikt, men mer forskning behövs för att klarlägga sambanden, menar forskaren Karin I E Dahlin.

Lära och Leva: Kunskapsutveckling hos personer med en ärftlig dövhet/hörselnedsättning

2013-03-14
Anna-Carin Rehnman har skrivit en avhandling om hur människor i en familj med ärftlig hörselnedsättning i släktled efter släktled utvecklat kunskap och vilken roll utbildningssystemet spelat.
Marita Falkmer

AST-elever mindre delaktiga i skolan

2013-03-12
Elever med autismspektrumtillstånd, AST, skattar sin delaktighet betydligt lägre än sina klasskamrater. "De upplever i större utsträckning att de är mobbade och att de inte är omtyckta", säger forskaren Marita Falkmer.

Arbete med bedömning av elevers lärande i årskurs 1-3

2013-03-07
I Skolverkets stödmaterial för kunskapsbedömning i skolan beskrivs kunskapsbedömning som en pedagogisk kärnfunktion. Hur använder sig lärare med elever i de lägre årskurserna av aktuell forskning om bedömning då de utformar och utvärderar sin undervisning?

En förskola på vetenskaplig grund

2013-03-07
Hur uppfattar pedagoger i förskolan att de nås av forskning och vetenskapligt grundad kunskap? Det är en av frågorna som Jenny Wolf undersöker i sin artikel i Didaktisk Tidskrift.
Forskning och utveckling kategorier

Specialpedagogen David Brown föreläser om dövblindhet

2013-03-07
Den brittiske specialpedagogen David Brown kommer på Sverigebesök i mars för att föreläsa på en konferens arrangerad av bland andra Specialpedagogiska skolmyndigheten. David Brown är expert på dövblindhet och hur dövblinda barn upplever och kommunicerar med omvärlden. Här kan du läsa ett urval av hans artiklar översatta till svenska (pdf).
1220221222250