Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 221 av 247

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Forskning och utveckling kategorier

Elevers sociala svårigheter största utmaningen för specialpedagogiken

2013-02-05
Det är elevers sociala snarare än kunskapsmässiga skolsvårigheter som utgör skolans allra största utmaning, och det tycks vara kring detta område som mycket av den specialpedagogiska praktiken kretsar. Av en studie vid Göteborgs universitet framgår att lärare ägnar en hel del kraft åt att lindra de sociala riskmomenten i skolvardagen.
Daniel Östlund

Brist på delaktighet i träningsskolan

2013-02-05
Elever med intellektuella funktionsnedsättningar är väldigt beroende av vuxna i sin skolvardag. Risken finns att deras skolgång blir en segregerad verksamhet. – För barn utan funktionsnedsättningar präglas skolvardagen mest av kamratrelationer, säger forskaren Daniel Östlund.
Forskning och utveckling kategorier

UR Samtiden – Varför lyssnar inte Kalle?

2013-02-04
Hur kan man förstå uppmärksamhetsproblem? Gordon Neufeld, utvecklingspsykolog och författare från Kanada, berättar om uppmärksamhetens anatomi, några vanliga uppmärksamhetsproblem, vilka naturliga förklaringar som kan finnas till add och adhd, och vad man kan göra för att hjälpa barn att växa ur problemen (webb-tv).
Forskning och utveckling kategorier

Adhd ger sämre tillgång till dator i skolan

2013-02-01
Elever med adhd använder dator mindre i skolarbetet än andra elever. Det visar en studie av forskare i arbetsterapi vid Linköpings universitet. – Det är oroväckande. För elever med adhd är datorn ett viktigt hjälpmedel som gör det lättare att fokusera på uppgiften och arbeta i sin egen takt, säger Vedrana Bolic, doktorand i arbetsterapi.
Forskning och utveckling kategorier

Kommunicera utifrån barnens förutsättningar, förmågor och behov

2013-02-01
Det nya metodmaterialet "Samspråk" ger förståelse och stöd i vår kommunikation tillsammans med barn med synnedsättning i kombination med ytterligare funktionsnedsättning. – I vårt arbete efterfrågas ofta någon form av dokumentation av våra kunskaper och erfarenheter. Därför valde vi att ta fram materialet, säger Ingrid Gustafsson, en av författarna.

En erfarenhet rikare? En kvalitativ studie av barns strategier och barnfattigdomens villkor i välfärdsstaten

2013-01-25
Det finns en högst reell fattigdomsproblematik bland barn i Sverige, menar sociologen Stina Fernqvist som forskat om barnfattigdom. Barnen använder strategier för att inte framstå som fattiga i skolan. "De måste dölja att de är fattiga, för de vill inte skämmas", säger hon.
1220221222247