Kompetensen hos lärare om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, behöver stärkas. Det konstaterar Emma Leifler som med fokus på elever med NPF har forskat om inkludering i skolan och vad som kan göras för att öka den.
Tillitsfulla relationer med både vuxna och vänner är grundläggande för ungas välmående. Mikael Ahlborgs forskning visar även att unga som har problem hemma också ofta har det i skolan.
Den specialdidaktiska modellen Response to Intervention (RtI) fungerar bra för att både upptäcka och förebygga lässvårigheter. Modellen ger goda resultat även på lång sikt, visar Camilla Nilvius forskning.
Kompetensutveckling för lärare i grundsärskolan gynnas av faktorer som kollaborativt arbete och distansering till den egna undervisningsverksamheten genom videobaserad granskning. Det visar Kamilla Klefbecks avhandling.
Föreliggande artikel syftar till att undersöka hur den politiska reformen ”Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser” transformeras till en pedagogisk praktik i samband med de obligatoriska kartläggningarna av sexåringarna i förskoleklass.
This action research was conducted over one academic year in a special school in East England, working with ten children with NDD. The school embraces alternative educational development and is aspirational in promoting personalized learning for neurodiverse needs among its school population.
Students tend to give up on school if they haven't developed strong reading skills by the time they reach middle or high school, respondents to a recent survey say. The respondents - which included students, teachers and parents - offered recommendations for helping boost literacy among older students, including additional training for teachers, dyslexia screening,…
45 forskare är kritiska till Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, och statsbidraget ”Anpassade lärmiljöer som del av särskilt stöd”. Men hur stödet ges bäst måste alltid utgå från eleven, skriver Åsa Vikström-Nilsson, verksamhetsområdeschef Specialpedagogiskt stöd vid SPSM, i en replik.
Camilla Nilvius har forskat om hur Response to Intervention (RtI) kan fungera som en specialdidaktisk modell i lågstadiet för tidig upptäckt av lässvårigheter.
Emma Leiflers forskning visar bland annat att kortare professionsutvecklingsprogram för lärare och annan personal kan öka inkludering för elever med NPF.