Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 218 av 250

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Anna-Carin Rehnman

Hemmet viktigare än folkskolan för personer med ärftlig dövhet

2013-05-02
Anna-Carin Rehnman har undersökt hur det var att leva med hörselnedsättning innan det fanns hjälpmedel. Hon har kartlagt sin egen släkt och studerat hur kunskapsutvecklingen sett ut i generationer med ärftlig hörselnedsättning.
Forskning och utveckling kategorier

UR: Inte samma chans

2013-05-02
Många unga hörselskadade och döva lyckas inte nå upp till skolans nationella mål och möts av diskriminering och okunskap på arbetsmarknaden. Unga människor som fått kämpa sig förbi misstro, fördomar och usla utbildningsmöjligheter möter här politiker och ansvariga från skolvärlden. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier

Använd alternativa verktyg!

2013-04-26
Det är inte längre relevant att diskutera om IT ska användas i undervisningen, utan snarare hur det ska göras på ett framgångsrikt sätt. Redan på planeringsstadiet behöver man anlägga ett förebyggande, inkluderande perspektiv för att alla elever ska få möjlighet att lyckas, skriver Tord Söderqvist, ledamot skolformsnämnden Specialpedagogik.

I see what you mean: Assessing readability for specific target groups

2013-04-26
Ett nytt datorbaserat verktyg mäter texters läsbarhet med större noggrannhet än Lix. Det visar Katarina Heimann Mühlenbock i sin avhandling. Det språkteknologiska verktyget gör det möjligt att mycket bättre anpassa och hitta texter för målgrupper med lässvårigheter.
1217218219250