På Tullängsskolan behöver eleverna inte påminna lärarna om att tecken är deras första språk. Det tecknas flitigt i verkstaden och på mer teoretiska lektioner.
Dagens och framtidens lärare ställs inför utmaningar när det gäller elevers skiftande förutsättningar och behov. Dessa utmaningar står i fokus när Högskolan i Borås i samarbete med Specialpedagogiska skolmyndigheten ordnar nationell lärarutbildningskonferens.
Genom en modell där elever ställer kritiska frågor, utför undersökningar, diskuterar och reflekterar kan de genom sin utbildning bättre förberedas för informations- och kunskapssamhället, visar Patrik Liljas forskning. Lärandet blir en process, menar han.
Elever som får träna läsning med en kombination av olika metoder under en intensiv period gör större framsteg än elever som endast tränar med en metod, visar Linda Fälths forskning. "Lärare ska inte vara rädda för att kombinera olika metoder för elever som kämpar med sin läsning", säger hon.
Samtalsmatta passar mycket bra att använda i skolan, enligt Ulrika Ferm, en av de svenska logopeder som har studerat metoden. "Som lärare kan du få bättre utvecklingssamtal än du någonsin har haft, och då även med elever utan kommunikationssvårigheter", säger hon.
Ulrika Wolff, forskare vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet, berättar om en studie där de satt in programmet RAFT för att hjälpa barn med läs- och skrivsvårigheter (webb-tv).
Elever med autismspektrumtillstånd känner sig mindre delaktiga i skolan jämfört med sina klasskamrater. Men när aktiviteter anpassas efter dem så deltar de med stort engagemang, visar Marita Falkmer i en avhandling.
Hur gick det för Maria och Ezra som tvingades byta klass när Bussenhusskolan i Tensta lades ned? Fick Loella undervisning i samiska, och fick Martin någon dyskalkyliutredning? UR följer upp tre tidigare program (webb-radio).
Om vi vill veta hur barnen har det i skolan måste vi våga ställa fler frågor, anser läraren Linda Grann. Hon använder sig av samtalsmatta – ett strukturerat sätt att låta eleven komma till tals.
Ordblindeefterskoler har succes med at lære ordblinde unge at læse. De bryder tabuet og styrker de unge både fagligt og socialt. Opskriften lyder blandt andet på lektiehjælp, it-redskaber og kompetente lærere, konkluderer en ny undersøgelse.
Emelie Cramér-Wolrath har studerat språkutvecklingen som sker i en döv teckenspråkig familj med teckenspråk som gemensamt familjespråk. "Det mest fantastiska var kanske upptäckten att all språkutveckling sker ungefär på samma sätt. Det är bara hur språken uttrycks som skiljer", säger hon.