Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 217 av 247

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Patrik Lilja

Framgångsrikt lärande med förhandling

2013-04-10
Genom en modell där elever ställer kritiska frågor, utför undersökningar, diskuterar och reflekterar kan de genom sin utbildning bättre förberedas för informations- och kunskapssamhället, visar Patrik Liljas forskning. Lärandet blir en process, menar han.

The use of interventions for promoting reading development among struggling readers

2013-04-08
Elever som får träna läsning med en kombination av olika metoder under en intensiv period gör större framsteg än elever som endast tränar med en metod, visar Linda Fälths forskning. "Lärare ska inte vara rädda för att kombinera olika metoder för elever som kämpar med sin läsning", säger hon.
Forskning och utveckling kategorier

Bilderna gör samtalet tydligt

2013-04-08
Samtalsmatta passar mycket bra att använda i skolan, enligt Ulrika Ferm, en av de svenska logopeder som har studerat metoden. "Som lärare kan du få bättre utvecklingssamtal än du någonsin har haft, och då även med elever utan kommunikationssvårigheter", säger hon.
Emelie Cramér-Wolrath

Viktigt med undervisning på teckenspråk

2013-04-02
Emelie Cramér-Wolrath har studerat språkutvecklingen som sker i en döv teckenspråkig familj med teckenspråk som gemensamt familjespråk. "Det mest fantastiska var kanske upptäckten att all språkutveckling sker ungefär på samma sätt. Det är bara hur språken uttrycks som skiljer", säger hon.
1216217218247